رژیم غذایی دیابت بارداری
26 اسفند 1397 0 191

رژیم غذایی دیابت بارداری

در مقاله ی " دیابت بارداری" با نحوه ی تشخیص و فاکتورهای خطر ابتلا به دیابت بارداری آشنا شدید. یکی از مهمترین راهکارهای کنترل دیابت بارداری؛ تغذیه ی صحیح و ورزش است. در این مقاله قصد داریم تا رژیم غذایی مناسب با دیابت بارداری را به شما ارائه دهیم. با کودک تک همراه شوید...

داشتن یک رژیم غذایی متعادل بخش مهمی از بارداری است. تا زمانی که کودک در رحم شماست، عامل اصلی رشد و تکامل او، غذایی است که شما مصرف میکنید. حال اگر دیابت بارداری داشته باشید، اهمیت آن چندین برابر می شود. اکثر اوقات تغذیه ی صحیح می تواند سطح قندخون (گلوکز) خون شما را از بالا رفتن و یا پایین آمدن بیش از حد حفظ کند. تغذیه ی صحیح همچنین می تواند به شما کمک کند تا نیازی به داروهای دیابت نداشته باشید.

شما می توانید دیابت بارداری را با تغذیه مناسب بارداری و ورزش کنترل کنید. هر بارداری متفاوت است. پزشک و متخصص تغذیه با در نظر گرفتن شرایط زیر رژیم غذایی مناسب را به شما پیشنهاد می دهد:

- نوع کالری مورد نیاز

- وزن (زنان بارداری که چاق هستند به دریافت کالری کمتری نسبت به زنان دیگر نیاز دارند)

- مدت بارداری

- سرعت رشد و بزرگی کودک

- سطح فعالیت شما

به یاد داشته باشید که شعار " خوردن برای دونفر" به این معنی نیست که به کالری دو برابر نیاز دارید. شما به طور معمول به 300 کالری اضافه در روز نیاز دارید. (شامل یک لیوان شیر؛ یک موز و 10 بیسکویت کراکر).

تغذیه دیابت بارداری

توصیه ها 

بهترین راه برای بهبود رژیم غذایی، مصرف انواع غذاهای سالم است. شما باید یاد بگیرید که برچسب غذایی محصولات را بخوانید و هنگام تصمیم گیری از آن استفاده نمایید. اگر شما یک رژیم غذایی خاص دارید و یا گیاه خوار هستید این مسئله را با پزشک خود در میان بگذارید.

به طور کلی، رژیم غذایی شما می بایست مقادیر کافی چربی و پروتئین و مقادیر کنترل شده ای از کربوهیدارات داشته باشد که شامل میوه، سبزی و کربوهیدرات های پیچیده (مانند نان؛ کرال، پاستا و برنج) است. مصرف برخی غذاها نیز مانند نوشابه های بدون الکل ؛ آبمیوه، بستنی و شیرینی را نیز می بایست در این دوران  کنار بگذارید.

از شما خواسته می شود که سه وعده ی غذایی سبک را به صورت میان وعده در طول روز مصرف کنید. وعده های غذایی اصلی و میان وعده ها را حذف نکنید. حجم و نوع غذایی (کربوهیدارت، چربی و پروتئین) که مصرف می کنید را به صورت روزانه تکرار کنید.

کربوهیدارت ها

  • کربوهیدارت ها می بایست کمتر از نیمی از کالری دریافتی روزانه شما باشند.
  • اکثر کربوهیدرات ها در غذاهای حاوی نشاسته یا شیرینی جات مانند نان، برنج، ماکارونی، غلات، سیب زمینی، نخود فرنگی، ذرت، میوه، آب میوه، شیر، ماست، کوکی ها، آب نبات، سودا و سایر شیرینی ها یافت می شود.
  • کربوهیدارتهای غلات کامل و حاوی فیبر به آرامی هضم می شوند و گزینه های سالم تری هستند.
  • اگرچه سبزیجات (مانند هویج، کلم بروکلی و اسفناج) حاوی کربوهیدرات هستند، اما به سلامتی شما نیز کمک زیادی میکنند. بنابراین از خوردن آنها لذت ببرید.
  • کربوهیدارت موجود در غذاها با گِرم محاسبه می شود. شما می توانید نحوه ی محاسبه کربوهیدارت غذاها را یاد بگیرید و در تغذیه ی خود از آن استفاده کنید.

غلات، حبوبات و صیفی جات حاوی نشاسته

  • غذاهایی مانند نان؛ غلات ؛ حبوبات؛ برنج و پاستا و صیفی جات حاوی نشاسته (مانند سیب زمینی)؛ پایه ی رژیم غذایی شما هستند.
  • آنها سرشار از ویتامین ها، مواد معدنی، فیبر و کربوهیدرات های سالم هستند.
  • این مسئله بسیار با اهمیت است که کربوهیدارت هایی را انتخاب کنید که مقادیر زیادی فیبر دارند.

سبزیجات

  • روزانه 3 -5 وعده مصرف کنید : هر وعده معادل یک فنجان سبزیجات با برگ سبز؛ یک فنجان سبزیجات پخته شده و یا خرد شده؛ ¾ فنجان آب سبزیجات و ½ فنجان سبزیجات خرد شده؛ پخته شده و یا خام.
  • سبزیجات تازه و یا یخ زده را بدون افزودن هر نوع سس و نمک مصرف کنید. شما باید گزینه های متفاوتی مانند؛ اسفناج؛ کلم بروکلی، کاهو، هویج و فلفل دلمه ای داشته باشید.

میوه

  • روزانه 2-4 وعده مصرف کنید:هر وعده شامل  یک میوه ی کامل متوسط (شامل موز؛ سیب و یا پرتقال)، ½ فنجان میوه خرد شده؛ یخ زده؛ پخته شده و یا کمپوت شده، ¾ لیوان آبمیوه.
  • مصرف خود میوه از آبمیوه ی آن بهتر است زیرا حاوی فیبر بیشتری است. مرکبات مانند پرتقال، گریپ فروت و نارنگی بهترین گزینه برای آب میوه هستند زیرا به آنها شیرین کننده و شربت (منظور شربت ذرت است) اضافه نشده است.
  • تا جایی که می توانید میوه و آبمیوه های تازه مصرف کنید زیرا در مقایسه با میوه های یخ زده و کمپوت ارزش غذایی بالاتری دارند.

بهترین غذاها برای رشد مغز جنین : مقاله ای که از خواندن آن پشیمان نخواهید شد.

شیر و لبنیات

  • 4 وعده در روز مصرف کنید: یک وعده معادل یک فنجان ماست یا شیر، 1 ½ اونس پنیر طبیعی و یا 2 اونس پنیر فراوری شده.
  • شیر و لبنیات کم چرب و بدون چربی مصرف کنید. ماست به طور طبیعی کمی شکر دارد ولی گاهی به آن شیرین کننده های مصنوعی و شکر افزوده می شود.
  • فراورده های لبنی منابع عظیمی از پروتئین؛ کلسیوم و فسفر هستند.

پروتئین (گوشت، ماهی، حبوبات خشک، تخم مرغ و آجیل ها)

  • روزانه 2-3 وعده مصرف کنید. یک وعده برابر با 2-3 اونس گوشت پخته شده؛ گوشت ماکیان و یا ماهی؛ ½ فنجان حبوبات پخته شده، 1 تخم مرغ، 2 قاشق غذاخوری کره بادام زمینی.
  • ماهی و مرغ را بیشتر از گوشت مصرف کنید. پوست مرغ و بوقلمون را قبل از طبخ جدا کنید. برای انتخاب گوشت گاو و گوساله نیز از قسمت های بدون چربی استفاده کنید.
  • چربی های قابل مشاهده ی گوشت  را جدا کنید و بجای سرخ کردن آن را آب پز و یا کبابی کنید.
  • غذاهای این گروه حاوی  بهترین منابع ویتامین B، پروتئین؛ آهن و روی (زینک) هستند.

شیرینی

  • شیرینی ها حاوی مقادیر زیادی قند و چربی هستند و مقادیر پروتئین اندکی دارند.
  • شیرینی هایی مصرف کنید که در تهیه آنها از شکر استفاده نشده است.

چربی 

  • با کره؛ مارگارین، سس سالاد (مایونز)؛ روغن پخت و پز و دسرها خداحافظی کنید ولی به طور کامل چربی را از رژیم غذایی خود حذف نکنید. زیرا بدن برای تامین انرژی و رشد مغزی جنین به چربی نیاز دارد.
  • به طور کلی مصرف غذاهای چرب را محدود کنید به ویژه آنهایی که حاوی چربی های اشباع هستند مانند همبرگر؛ پنیرپیتزا و کره .

رژیم غذایی صحیح دیابت بارداری

سایر تغییرات در سبک زندگی

پزشک شما ممکن است برای شما مکمل های بارداری تجویز کند که به احتمال زیاد حاوی آهن و کلسیم هستند.

این مسئله حائز اهمیت است که سطح قندخون خود را مانیتور کنید. پزشک ممکن است از شما بخواهد که هر روز و یا روزی چندبار قندخون خود را اندازه گیری نمایید. همچنین ممکن است برای اندازه گیری کتون، آزمایش ادرار برای شما تجویز شود. در کنار تغذیه صحیح به شما ورزش های مناسب بارداری نیز پیشنهاد می شود. در صورتی که دیابت نتواند با تغذیه و ورزش کنترل شود؛ پزشک برای شما داروهای کنترل قندخون را تجویز می کند. 

منبع مقاله لاتین:  diabetes.ufl.edu


بیشتر بدانید


غذاهایی که منجر به سقط جنین می شود

عوارض خوردن جانک فود در دوران بارداری!

اهمیت ویتامین D برای مادران باردار و شیرده

غذاهای ممنوعه در دوران بارداری

چیزهایی که جنین در رحم مادر از آنها متنفر است

نظرات کاربران
کاربر گرامی شما اولین فردی باشید که نظر می دهید.

نظر خودتان را ارسال کنید