تاثیر تغذیه در موفقیت کودکان
16 مهر 1398 0 47

تاثیر تغذیه در موفقیت کودکان

آیا تاکنون به این قضیه فکر کرده اید "تغذیه چه تاثیری در موفقیت فرزندمان دارد؟" آیا رژیم غذایی سالم با یادگیری بهتر دروس مدرسه و موفقیت آینده کودکان در ارتباط است؟ پیشنهاد میکنیم در مقاله زیر با کودک تک همراه شده و با یافتن جواب سوالات بالا به موفقیت فرزندانمان در آینده کمک کنیم.

محققان طی تحقیقاتی که روی کودکان برای شناخت تاثیر کیفیت غذا و عملکرد بهتربچه ها انجام دادند به نتایج جالبی دست یافتند. در این تحقیق مشخص شد کودکانی که رژیم غذایی سالمی شامل: " میوه، سبزیجات، غلات، فیبر، پروتئین، آهن، کلسیم و ویتامینC  " دارند در دروس مدرسه موفق تر بوده و نمرات بهتری کسب کرده اند. تاثیر تغذیه در آموزشِ بهتر دروس بسیار بالاست و همچنین بر بهبود رفتارهای کودک در کلاس اثرگذار میباشد. اگرچه بسیاری از کودکان غذا میخورند اما این موادغذایی انرژی لازم برای تقویت مغز و بدن را تامین نمیکند. عادت به استفاده از غذاهای پرچرب همچون همبرگر، سیب زمینی ومرغ سرخ کرده و دسرهای چرب میتواند زمینه ساز مشکلاتی برای کودکان باشد.


همچنین از تاثیرات تغذیه در عملکرد مغز نیز نباید غافل شد. برای تقویت قدرت تمرکز، یادآوری و تنظیم احساسات نیاز به پروتئین، چربی های اشباع نشده، کربوهیدرات ها و قندها، آهن و پتاسیم میباشد. کمبود آهن و ویتامین ها باعث کاهش درک، کاهش هوشیاری، کاهش توجه و مشکلات یادگیری کودکان میشود. این افراد اغلب احساس خستگی و سرگیجه دارند که علت آن کم خونی میباشد. از منابع غذایی غنی از آهن میتوان به گوشت، مرغ، ماهی، لوبیا و اسفناج اشاره کرد. در تحقیقی که صورت گرفت مشاهده شد دانش آموزانی که دچار کمبود آهن بودند، دوبرابر بیشتر نسبت به سایر دانش آموزان نمره کمتری گرفتند.
کودکانی که به میزان کافی ویتامین B دریافت نمیکنند با مشکلاتی همچون خستگی، فراموشی ، پریشانی و سرگیجه روبرو میشوند. پیشنهاد میشود در برنامه غذایی این کودکان تخم مرغ، سبزیجات برگ سبز، غلات و ماهی گنجانده شود. رژیم غذایی ناسالم باعث افزایش استرس در سیستم جسمی و روانی کودک میشود. در حقیقت نوشیدن آب به اندازه کافی و دریافت سایر مواد مغذی همه و همه میتواند در چگونگی کنترل رفتار، صحبت کردن ، مهارتهای حرکتی کودک و فکر کردن قبل از انجام عمل، نقش داشته باشد.
مصرف صبحانه مناسب در دوران کودکی و از سنین پایین، اهمیت بالایی دارد و از آنجا که رشدِ مراحل مختلف سنی به هم وابسته است، کم توجهی به آن میتواند زمینه ساز مشکلاتی در آینده برای کودک باشد. همچنین با مصرف صبحانه قدرت تمرکز و یادگیری او افزایش یافته که در این صورت نیازی برای گرفتن معلم خصوصی جهت تمرینِ بیشتر نیست و بسیاری از مشکلات برطرف میشود. از این رو توصیه میشود علاوه بر سه وعده اصلی غذایی، دو میان وعده نیز در برنامه کودکان گنجانده شود. 

 


شاید فرزند شما هم از جمله کودکانی است که گرسنگی خود را با خوردن تنقلاتی همچون شکلات، چیپس، پفک و سایر مواد بی ارزشی که فقط باعث سیری کاذب شده و او را از خوردن غذای اصلی بازمیدارد ، برطرف میکند. این خوراکی ها باعث ایجاد اختلالاتی در رشد کودک شده و ذائقه او را به سمت خوردنی های شور و چرب تغییر میدهد. شاید یکی از دلایل استفاده زیاد بچه ها از این خوراکی ها، تبلیغات بیش از اندازه و قیمت پایین آنهاست و یا عدم توانایی مالی خانواده ها در خرید مواد اولیه با کیفیت که احتمالا قیمت بالاتری هم دارند. با این وجود اگر کمی وقت گذاشته حتما میتوانیم مواد خوراکی با ارزش غذایی بالا و قیمت مناسب نیز تهیه کرده و با خلاقیت غذاهای متنوعی را آماده کنیم. از آنجا که کودکان ، سرمایه های جامعه هستند و آینده و سلامتشان بسیار مهم میباشد، توصیه میشود خانواده ها به رژیم غذایی فرزندان اهمیت بیشتری بدهند.

 

از کجا شروع کنیم؟


    بهتر است از خودمان شروع کنیم و غذاهای متنوعی را به برنامه غذاییمان اضافه کنیم. با این روش کودک میبیند و با غذاهای جدید آشنا میشود و برای خوردن این خوراکی ها تشویق میشود. در هر وعده غذایی، امکان انتخاب از بین چندین غذای سالم را به آنها بدهید تا خودشان تصمیم بگیرند و انتخاب کنند. برای تهیه مواد اولیه سالم، از آنها بخواهید شما را هنگام رفتن به مرکز خرید همراهی کنند.
   پیشنهاد بعدی خوردن غذا بعد از بازی کردن است. در مطالعات جدید انجام شده به این نتیجه رسیده اند که بچه هایی که بعد از بازی کردن و ورزش، غذا میخورند، میزان بیشتری میوه و سبزیجات مصرف میکنند نسبت به کودکانی که ابتدا غذا خورده و سپس بازی میکنند. علت این است که بچه ها بعد از بازی گرسنه تر هستند و اشتیاق بیشتری به خوردن دارند.


اگر شما نیز تجربه ای دارید، در قسمت پیشنهادات با ما درمیان بگذارید.
منابع انگلیسی مقاله:   learningliftoff.com    و   nisce.org     


مطالعه مطالب زیر به شما پیشنهاد میشود:

چه غذاهای موجب آرامش کودکان میشوند؟

7 غذای ممنوع برای کودکان

آشپزی برای کودکان بدغذا

 

نظرات کاربران
کاربر گرامی شما اولین فردی باشید که نظر می دهید.

نظر خودتان را ارسال کنید