روش صحیح از شیر گرفتن نوزاد

کودک تَک

logo
ثبت نام
سه شنبه 1 آبان 1403 05:23:49

همیشه وقتی نوزادی متولد می شود، مادرهای عزیز مشغله ها و دل مشغولی های جدیدی پیدا می کنند، یکی از این دغدغه های فکری جدید شروع شیردهی به نوزاد و این است که نوزاد سینه ی مادر را قبول کند. بعد از این که این کار انجام شد، حالا یک دغدغه ی جدید بوجود می آید که چطور نوزادی که یک مدت طولانی به شیر مادر عادت کرده و این بغل کردن، لمس کردن و محبت مادر را چشیده باید از شیر جدا کرد. محققان و پزشکان مختلف معتقد هستند که بهترین زمان از شیر گرفتن نوزاد، پایان دو سالگی است، اما این که چطور این کار انجام بشود هم خیلی مهم است و می تواند تاثیر خیلی زیادی روی روحیه ی کودک داشته باشد.
از آنجایی که موضوع از شیر گرفتن نوزاد دغدغه ی فکری خیلی از مادرهای عزیز است، ما امروز در مجله ی کودک تک تصمیم گرفتیم به بررسی این موضوع و روش های صحیح انجام آن بپردازیم...پس ادامه ی این مقاله را در کودک تک از دست ندهید...

راه باهوش شدن نوزاد


همان طور که در بالا ذکر شد، از شیر گرفتن نوزاد یک موضوع خیلی مهم است و اگر به درستی انجام نشود می تواند تاثیر بدی برروی روحیه ی او بگذارد و از نظر روانی او را دچار مشکل کند.
بعضی از کودکان در این زمان دچار مشکلاتی نظیر اسهال یا سوتغذیه می شوند.

بهترین زمان از شیر گرفتن

بطور کلی محققان می گویند که بهترین زمان از شیر گرفتن نوزاد دو سالگی است، اما هیچ زمان یا وقت مشخصی برای این کار وجود ندارد و ممکن است شما به خیلی دلایل بخواهید این کار را زودتر یا دیرتر انجام بدهید.
توصیه ی ما به شما این است که اگر خواستید این کار را زودتر انجام بدهید حتما بعد از شش ماهگی این کار را بکنید. تا شش ماهگی به نوزادتان فقط شیر خودتان را بدهید و بعد از آن شروع کنید به اضافه کردن غذاهای کمکی.
شیر مادر فواید بسیار زیادی برای کودک تان دارد (از جمله محافظت از او در برابر بیماری های عفونی و میکروبی)، پس سعی کنید آن را از فرزندتان دریغ نکنید.
شیر خوردن نوزاد از سینه ی مادر می تواند آغازگر یک رابطه ی احساسی عمیق بین کودک و مادر باشد، اما نگران باشید با تمام شدن این موضوع این رابطه قطع نخواهد شد و برای همیشه پایدار می ماند.

روش از شیر گرفتن

بهترین راه از شیر گرفتن نوزاد

گرفتن شیر از نوزاد نباید در یک مرحله انجام بشود و باید کم کم این کار را بکنید تا کودک تان در طی زمان و آهسته آهسته به این وضع عادت کند. این دوره ممکن است یک ماه یا 45 روز ادامه پیدا کند، اما نگران نباشید و صبر داشته باشید تا کودک تان به این وضع عادت کند.
از طرف دیگر، از شیر گرفتن ناگهانی کودک می تواند برای خودتان هم دردناک باشد و منجر به این بشود که سینه های شما پر از شیر و البته ملتهب بشوند.
اگر زمانی می خواهید شیر را از کودک تان بگیرید که سن او کمتر از یکسال است، باید حتما شیر خودتان را با یک شیشه ی شیر جایگزین کنید (که البته هم می توانید برای این کار شیر خودتان را بدوشید و در شیشه کنید و هم اینکه از شیر خشک استفاده کنید).
سعی کنید با روش هایی که برای کودک تان جذاب است مثل انجام بازی هایی که او دوست دارد، او را به سمت خوردن غذاهای دیگر سوق بدهید.

شاید برای شما جالب باشد: روش های باهوش شدن جنین


کودک تان تحت هیچ شرایطی نباید احساس کند که با زور و تحکم این کار دارد انجام می شود.
با انجام بازی های مختلف، تماشای برنامه های کودک و خواندن شعر و آواز کودک تان را سرگرم کنید تا کمتر به سمت سینه ی شما بیاید.
برای حفظ سلامتی خودتان و کم کردن درد سینه های تان می توانید هرروز مقدار کمی از شیرتان را بدوشید و با این کار باعث بشوید که بدن تان کم کم به سمت توقف تولید شیر حرکت کند.
برای عادت کردن نوزادتان به این شرایط و تغذیه از مواد دیگر (مثل غذاهای کمکی و یا شیشه ی شیر) می توانید زمانی که از شما تقاضای شیر می کند حواسش را با چیزهای دیگر پرت کنید و شروع کنید به بازی کردن با او تا حسابی گرسنه بشود و بعد از اینکه شیشه ی شیر یا غذاهای کمکی را به او دادید از آن ها بخورد.
بطور کلی فرآیند از شیر گرفتن نوزاد بایستی بصورت تدریجی و طی چند هفته انجام شود.

راه درست از شیر گرفتن نوزاد


یادتان باشد:
هرگز کودک تان را نترسانید!! بعضی از مادرها برای گرفتن نوزاد از شیر دست به راه های خلاقانه ای میزنند، به عنوان مثال سر سینه ی شان را با ماژیک قرمز می کنند که به کودک نشان بدهند سینه ی آن ها زخمی شده و نمی توانند دیگر به او غذا بدهند. یا اینکه بعضی از مادرهای گرامی فلفل یا چیزی شبیه به این به سینه های شان میزنند تا کودک در زمان خوردن شیر احساس کند که مزه ی شیر بد شده و دیگر آن را درخواست نکند.
هیچ کدام از این کارها و یا کارهای این چنینی را انجام ندهید!! فرآیند از شیر گرفتن نوزاد یک تجربه ی کاملا احساسی برای او است و شاید بتوانیم بگوییم اولین شکست عشقی نوزاد است پس لطفا با این کارها کودک تان را آزار ندهید و صبر کنید تا کم کم هم خودتان و بدن تان و هم نوزادتان به این تغییر عادت کنید.

چقدر طول می کشد تا بتوانم نوزادم را از شیر بگیرم؟

این فرآیند برای هرکسی متفاوت است و بستگی به نوزاد و شیوه ی عملکرد مادر دارد. پس مدام به خودتان نگویید که فلانی یک هفته ای بچه اش را از شیر گرفت، یا یک نفر دیگر دو روزه این کار را کرد. این برهه از زندگی نوزاد خیلی حساس است و نیاز به زمان دارد.
همان طور که پیش از این نیز گفته شد ممکن است تا دو ماه هم طول بکشد، اما سعی کنید صبور باشید و به کودک و بدن تان کمک کنید تا راحت تر با این موضوع کنار بیایند.

سخن آخر
یادتان باشد این کار خیلی حساس است و خیلی می تواند روی کودک تان تاثیر بگذارد. پس برای حفظ سلامت روحی، جسمی و روانی هم خودتان و هم فرزندتان سعی کنید هم خودتان آرامش داشته باشید و هم با صبر و حوصله این کار را انجام بدهید و به کودک تان فرصت بدهید تا با این موضوع کنار بیاید.


سایر مقالات:

افسردگی بعد از زایمان

مشکلات شایع در طول دوران بارداری

روش های پیشگیری از بارداری بدون عوارض

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

تصویر امنیتی