5 کاردستی پاییزی برای کودکان

کودک تَک

logo
ثبت نام
سه شنبه 1 آبان 1403 07:00:38

شروع فصل پاییز با رنگ های منحصر بفردش، بهانه ی خوبی برای بازی با کودکان و برقراری ارتباط با آنهاست . اولین تجربه های کودکان با بازی آنها با والدین شکل می گیرد، به همین دلیل بازی و سرگرمی کودک، نقش بسزایی در تربیت او دارد. در این مقاله قصد داریم پنج کاردستی که می توانید در کنار کودک خود در فصل پاییز درست کنید را به شما معرفی کنیم. با ما همراه باشید...

به دلیل لزوم استفاده از قیچی، چسب و سایر لوازم در ساخت این کاردستی ها، پیشنهاد می کنیم در تمامی مراحل، مراقب کودک خود باشید.

کاردستی اول - جنگل اسرارآمیز

در خارج از محیط خانه، مواد مختلفی مانند انواع سنگ ها، چوب، قارچ و پوست درختان را جمع آوری کنید. سپس یک گلدان شفاف و یا کاسه عمیق را برای تراریوم انتخاب کنید. چوب ها و سنگ های جمع آوری شده را با رنگ اکریلیک رنگ آمیزی کنید و اجازه دهید تا رنگ خشک شود.

از کودک بخواهید تا سنگهای طبیعی را در زیرین ترین لایه ی ظرف بچیند و سپس روی آن را با خزه های مصنوعی پر کند. پس از آن سنگ و چوب های رنگ آمیزی شده را به کودک بدهید تا جنگل را مطابق با سلیقه و خلاقیت خود بچیند.

برای افزایش خلاقیت کودک؛ به او اجازه دهید که اسباب بازی های کوچک خود را نیز در ساخت جنگل به کار ببرد.

کاردستی جنگل اسرار آمیز

کاردستی دوم: ساخت حیوانات با میوه کاج

شما می توانید از میوه ی کاج جوجه تیغی ( یا حیوانات دیگر) درست کنید. از یک نمد، یک دایره ی کوچک ببرید و سپس یک مثلث با زاویه ی 90 درجه از آن را بچینید. سپس دو لبه ی مثلث را به یکدیگر بچسبانید تا مخروطی شکل شود. پس از اینکه چسب آن خشک شد، آن را به میوه ی کاج بچسبانید.

دو قطعه ی دایره ای شکل از نمد بچینید و بجای گوش برای آن بچسبانید. می توانید از یک پام-پام کاموایی (توپی های کاموایی) برای بینی و از مهره ی سیاه برای چشم استفاده کنید.

نکته : می توانید از یک قیچی برای بریدن لبه های صورت و ایجاد شخصیت های مختلف برای جوجه تیغی ها استفاده کنید.

کاردستی با میوه کاج

کاردستی سوم : شاخه های رنگارنگ

این کاردستی یک ایده ی عالی است زیرا می توانید از تمام تجهیزاتی که در دسترس دارید استفاده کنید . از یک شاخه ی متوسط برای پایه ی کار استفاده کنید . سپس مقداری روبان، نخ و کاموا رنگی در اختیار کودک قرار دهید و از او بخواهید، تا شاخه های درخت را با آن بپوشاند. پام-پام (توپی های کاموایی) و سایر تجهیزات تزئینی که توسط کودک انتخاب می شود را نیز بر روی چوب بچسبانید.

نکته: فضاهای خالی شاخه را نیز رنگ آمیزی کنید.

کاردستی پاییزی با شاخه درختان

کاردستی چهارم: پارچه های برگی

از برگ های پاییزی به عنوان مُهر برای تزئین دستمال پارچه ای کودکان استفاده کنید.

برگ های مستحکمی که تازه از درخت می افتند را جمع آوری و با استفاده از قلم مو رنگ آمیزی کنید .سپس قسمت رنگ شده را بر روی پارچه بگذارید و فشار دهید. از یک غلطک ( ویا وردنه ای که مورد نیازتان نیست) برای اعمال فشار روی برگ استفاده کنید . سپس اجازه دهید تا رنگ بر روی دستمال های پارچه ای خشک شود.

کاردستی با برگ پاییزی

کاردستی پنجم: رنگ نگاری (کروماتوگرافی) برگ ها

در طول فصول بهار و تابستان، درختان از برگ های خود برای تبدیل نور خورشید به انرژی استفاده می کنند. این فرایند فتوسنتز به کمک ملکول های کلروفیل انجام می شود که علت سبزی گیاهان نیز می باشد. اما به دلیل افت دما در پاییز، کلروفیل تجزیه می شود و رنگدانه های دیگر کلرولوفیل یعنی قرمز، نارنجی و زرد ظاهر می شوند. با استفاده از الکل بهداشتی (ایزوپروپیل الکل) و صافی قهوه می توانید، رنگدانه های این نوع ملکول ها را از آنها جدا کنید. به این فرایند کروماتوگرافی می گویند.

مواد لازم: برگ، کاسه کوچک یا شیشه های خالی مربا،قاشق چوبی، الکل، فیلتر قهوه(منظور همان فیلترهای کاغذی قهوه است)

کاردستی با برگ

مراحل ساخت:

1.انواع برگ با رنگ های متنوع را جمع آوری کنید و آن ها را بر اساس رنگ طبقه بندی کنید. هر دسته را تکه تکه و خرد نمایید و در ظرف های مجزا بریزید.

2. از یک قاشق چوبی برای له کردن برگ ها استفاده کنید . سپس مقدار کمی الکل به برگ ها اضافه نمایید. برگ های له شده را درون یک ظرف قرار دهید و چند اینچ آب در حال جوش به ظرف اضافه نمایید.

3.فیلترهای قهوه را به صورت نواری شکل ببرید و با استفاده از یک مداد، درون ظرف آویزان کنید و به مدت یک شب آن را در یک جای تاریک قرار دهید.

4.صبح روز بعد، نوارهای رنگی ای را مشاهده می کنید که به رنگ برگ های موجود در آمده است.

منبع مقاله ی لاتین: parents.com


مقالات مرتبط:

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

تصویر امنیتی