رابطه ی جنسی پس از زایمان

کودک تَک

logo
ثبت نام
سه شنبه 1 آبان 1403 07:01:54

یکی از مسائلی که معمولا ذهن زوج های جوان و پدر و مادرهایی که به تازگی بچه دار شده اند را در گیر می کنند موضوع رابطه ی جنسی بعد از زایمان است.
همان طور که می دانید که در طول دوران بارداری و به علت زایمان روح و جنس زن دچار تغییرات زیادی می شود و زمان میبرد تا به حالت نرمال و عادی خود باز گردد. بطور معمول کارشناسان بر این باور هستند که شروع رابطه ی جنسی بعد از زایمان باید حدود 4 الی 6 هفته بعد از زایمان انجام بشود، البته بعضی از خانم ها بدلیل تغییراتی که در بدنشان رخ داده ممکن است در همان اوایل خیلی راغب به این کار باشند در صورتی که برخی دیگر ممکن است تا مدت های خیلی بیشتری هم هیچ تمایلی به این کار نداشته باشند. این موضوع کاملا به فیزیک و روحیه ی آن خانم بستگی دارد.
ما امروز و در این مقاله ی کودک تک می خواهیم بطور مفصل به بررسی این موضوع بپردازیم...با ما باشید...

رابطه ی جنسی بعد از زایمان

رابطه ی جنسی بعد از زایمان

بطور معمول پس از زایمان خانم ها دچار خونریزی از واژن می شوند که یک امر کاملا طبیعی است و برای همه ی خانم ها هم اتفاق می افتاد، اما نکته ی مهم این است که بدلیل آنکه رحم و دهانه ی رحم بعد از زایمان دچار آسیب شده اند و بهبود آن ها زمان می برد و در این مدت امکان عفونت پیدا کردن رحم بیشتر است، بهتر است 4 تا 6 هفته بعد از زایمان رابطه ی جنسی شروع شود.
طبق یک قاعده ی کلی می توانیم بگوییم بعد از این که خونریزی واژن خانم قطع شد، می تواند رابطه ی جنسی را شروع کند و مشکلی ندارد. اما این موضوع فقط شامل بعد جسمی زن نمی شود و به روح و روان او هم بر می گردد، یعنی زن علاوه بر آمادگی جسمی باید آمادگی روحی هم داشته باشد تا بتواند یک رابطه ی جنسی درست و لذت بخش را انجام بدهد.

شاید برای شما جالب باشد: رابطه ی جنسی در دوران بارداری


توجه:
ممکن است قبل از خوب شدن زخم ها، همسر شما درخواست رابطه ی جنسی را داشته باشد شما نباید او را پس بزنید بلکه باید با رعایت اصول و انجام معاشقات و تحریکات لمسی، بوسیدن، ماساژ دادن، نوازش کردن یا حتی گرفتن دست های همدیگر یک رابطه ی جنسی سالم و بدون دخول را انجام بدهید.

توصیه های مهم در اولین ارتباطات جنسی بعد از زایمان

روح و جسم زن بعد از زایمان دچار اختلالاتی می شود که عدم توجه به آن می تواند آسیب های جدی را بوجود بیاورد، پس لازم است برای آنکه رابطه ی درست و اصولی شروع بشود یکسری موارد رعایت بشود:

رابطه ی جنسی بعد از زایمان

آمادگی زنان
همانطور که در بالا گفته شد آمادگی جسمی و روحی خانم ها برای برقراری رابطه ی جنسی خیلی مهم است و این دو ممکن است حتی تا هفته ها بعد از زایمان هم به حالت عادی خود بر نگردد. تنها کاری که در این مدت لازم است هردو طرف انجام بدهند این است که صبور باشند و به هم فرصت بدهند و محبت کنند تا هرچه سریع تر این موضوع حل بشود.
دلایل عدم آمادگی روحی زن معمولا خستگی، افسردگی بعد از زایمان و ترس از درد دوباره است.
زن بعد از زایمان هم با چالش دیگری روبرو است و آن هم این است که باید به فرزند خودش شیر بدهد، از او مراقبت کند، شب بیداری بکشد و خیلی مسائل جدیدی که هرروز با آن روبرو می شود؛ پس ممکن است دیگر واقعا انرژی برایش باقی نماند برای محبت جنسی کردن به شما. سعی کنید همدیگر را درک کنید و در این مدت بهم آرامش بدهید تا بتوانید از این دوران نهایت لذت را ببرید و مثل خیلی از زوج های دیگر این دوران برای تان یکی از شیرین ترین دوران های زندگی تان بشود.

جلوگیری از بارداری
هیچ زوجی دوست ندارد به محض تولد فرزندش، مجددا صاحب فرزند دیگری بشود و این موضوع می تواند باعث تشویش و اضطراب در آن ها بشود پس لازم است تا قبل از برقراری رابطه ی جنسی کارهای لازم جهت پیشگیری از بارداری مجدد را انجام بدهند.
بطور معمول خانم هایی که زایمان انجام می دهند تا مدت ها قابلیت بارداری مجدد را ندارند و تخمک گذاری در رحم آن ها انجام نمی شود اما این مدت زمان برای هرکسی متغیر است و اصلا زمان مشخصی نمی توان برای آن تعیین کرد. تخمک گذاری از دو هفته قبل از شروع قاعدگی در بدن زن انجام می شود و اگر در طول این مدت زن رابطه ی جنسی با همسر خود برقرار کند ممکن است منجر به بارداری مجدد شود، پس لازم است هم خانم ها و هم آقایان تمام مواردی را که برای جلوگیری از حاملگی لازم است را رعایت کنند تا زن دچار حاملگی ناخواسته نشود.

برقراری رابطه ی احساسی
جسم همسر شما بعد از زایمان احتیاج به نوازش و تحریک بیشتری دارد برای شروع رابطه. سعی کنید کم کم شروع رابطه ی جنسی را در دست بگیرید، به عنوان مثال در اولین روزهایی که تمایل به این کار دارید اما همسرتان مایل نیست سعی کنید فقط او را در آغوش بگیرید و ببوسید تا حس زن بودن و با ارزش بودن را به او بدهید و حس این که صرفا جهت ارضای نیاز شما باید این کار را انجام بدهد را از او بگیرید.
بعد از این مرحله کم کم می توانید رابطه تان را بیشتر کنید، اما اجازه بدهید کسی که در این رابطه تصمیم میگیرد همسرتان باشد نه شما. او احتیاج به فرصت دارد تا نقش جدید مادری را بپذیرد و در کنار آن حس زن بودن و همسر بودن را هم جا بدهد همان طور که شما هم باید نقش پدری را از این به بعد در کنار نقش همسری تان قبول کنید.
گاهی ممکن است که در حین رابطه ی شما نوزادتان از خواب بلند بشود و لازم باشد به سراغ او بروید، سعی کنید این موضوع را در همان دوران بارداری مد نظر داشته باشید تا در زمان وقوع آن حس بدی را تجربه نکنید.

شما می توانید برای مشاهده و مطالعه ی سایر مقالات مرتبط با دوران بارداری، شیردهی، طفولیت و غیره به بخش وبلاگ مجله ی انلاین کودک تک مراجعه نمایید.

سخن آخر
شما می توانید نظرات، پیشنهادات و سوالات خودتان را از همین طریق برای ما ارسال کنید، به زودی کارشناسان ما آن ها را مطالعه و به شما پاسخ خواهند داد.
همچنین، می توانید موضوعاتی را که تمایل دارید ما در رابطه با آن ها با شما صحبت کنیم را از همین طریق برای ما ارسال کنید.


سایر مقالات:

متداول ترین سوالات دوران بارداری

روش های پیشگیری از بارداری بدون عوارض (2)

روش صحیح از شیر گرفتن نوزاد

اصول شیردهی به نوزاد

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

تصویر امنیتی