سنجش میزان غذای مورد نیاز در سنین کودکی

سنجش میزان غذای مورد نیاز در سنین کودکی

با استفاده از اطلاعات موجود در این مقاله ی مجله مادر و کودک می توانید با میزان غذای مورد نیاز کودکان خود آشنا شوید. علاوه بر این، کودک تک اطلاعاتی را نیز در زمینه تغذیه مناسب در سنین پایین در اختیار شما قرار می دهد.

نگرانی های والدین از همان روز های اول تولد، در زمینه، میزان مصرف کافی مواد غذایی برای کودکانشان آغاز می شود. علاوه بر این، با توجه به اینکه متوسط افزایش وزن در کودکان به میزان 17 درصد افزایش یافته است، همیشه نگرانی هایی درباره مصرف بیش از اندازه مواد غذایی در میان آنها نیز وجود دارد. با در نظر گرفتن این موارد، میزان کافی مصرف مواد غذایی در سنین پایین، سوال رایجی برای اکثر والدین است. برای حل این مشکل به متخصصین تغذیه مراجعه کرده ایم و سوالاتی را در این زمینه پرسیدیم. در ادامه می توانید صحبت های آنها درباره مصرف مواد غذایی در سنین پایین و تغذیه کودک در سنین مختلف را بخوانید و نگرانی های خود در مورد سلامت کودکانتان را تا اندازه ای کاهش دهید.

تغذیه مورد نیاز کودکان در سنین 1 – 3 سالگی

میزان کالری مورد نیاز 1200 – 1400

در ابتدا کودکان تمامی مواد غذایی از قبیل مرغ، کدو و یا هر چیزی دیگری که بر روی بشقاب آنها بگذارید با اشتهای فراوان میل می کنند. با این حال، پس از مدتی این روند تغییر می کند و تفاوتی در نحوه مصرف مواد غذایی به وجود خواهد آمد. پس از پایان اولین سال از عمر کودکان، رشد آنها نیز به میزان 30 درصد کاهش می یابد. این کاهش رشد در نتیجه اشتهای آنها را نیز کمتر می کند. طبق اطلاعات منتشر شده از سوی موسسه پزشکی آمریکا، نوزادان نیاز به مصرف 35 تا 50 کالری برای هر نیم کیلو دارند. این میزان در کودکان 1 تا 3 سال معادل با 35 تا 40 کالری است. با این حال نیاز است تا اطلاعاتی در مورد میزان مصرف صحیح مواد غذایی بدست آوریم.تغذیه مناسب لازمه ی رشد کودک است.

در این زمینه می توانید به خود کودکان اعتماد کنید. اشتهای کودکان در سن 2 سالگی متغیر است. طبق اطلاعات منتشر شده از سوی دانشگاه کالیفرنیا، عموما در حدود 85 درصد از والدین فرزندان خود را برای مصرف بیشتر مواد غذایی تحت فشار می گذارند. برای رسیدن به این هدف، آنها معمولا جوایزی را برای کودکان خود در نظر می گیرند. اگر کودک شما بشقاب خود را کنار می گذارد و یا می گوید که سیر شده است، باید به حرف او گوش دهید. در غیر این صورت، کودکان شما عادت می کنند تا در زمانی هم که گرسنه نیستند غذا مصرف کنند. این موضوع می تواند زنگ خطری برای شروع اضافه وزن باشد.

در نتیجه تحقیقاتی که از سوی دانشگاه پنسلوانیا صورت گرفته است، محققین به این نتیجه رسیده اند که اکثر افراد چاق در سنین 5 تا 12 سالگی، حس تشخیص گرسنگی خود را از دست داده اند. در صورتی که کودکان بتوانند زمان گرسنگی و همچنین سیری خود را به درستی تشخیص دهند، می توان از چاقی آنها جلوگیری کرد. به گفته دیانا رز جامعه شناس در دانشگاه هابون نیوجرسی، کودکان با توجه به شرایط سنی تمایل دارند تا بازی گوشی کنند. به همین علت پس از خوردن چند لقمه غذا، آنها از میز غذای خود بلند می شوند و سراغ بازی گوشی می روند. به همین علت پیشنهاد می شود تا لقمه های کوچکی برای آنها تهیه کنید و در زمان بازی، به آنها بدهید. باید دقت داشته باشید که کودکان وعده اصلی غذایی خود را در سر میز میل کنند تا این نوع مصرف غذا برای آنها تبدیل به عادت شود.  

سعی کنید تا طبق برنامه غذایی مشخص شده پیش بروید و غذا را در سه وعده مشخص به کودک خود بدهید. این کار باعث می شود تا کودکان شما وزن مناسب خود را به دست آورند و در نتیجه این روند می تواند از چاقی آنها جلوگیری کند. کودکی که همیشه مشغول خوردن غذا هست، هیچ گاه گرسنه نمی شود. علاوه بر این، در صورتی که کودک شما فقط در وعده های مشخص، غذا بخورد مطمئن باشید که در وعده دیگر نیز می تواند غذا میل کند.

از رشوه دادن غذا به فرزندان خودداری کنید. ممکن است در کوتاه مدت بتوانید کودکان خود را مجاب به مصرف غذاهایی کنید که علاقه ای به آن ندارد. ولی با انجام این کار آنها را مجبور به مصرف بیش از اندازه مواد غذایی خواهید کرد. این کار باعث می شود تا الگوی طبیعی مصرف مواد غذایی در آنها تغییر کند و آنها تمایل به استفاده از میزان بیشتری مواد غذایی پیدا کنند. علاوه بر این، با این کار ممکن است پیام نادرستی در مورد مصرف غذا به آنها ارسال نمایید. در صورتی که فرزندان شما به سبزیجات علاقه زیادی نداشته باشند، با رشوه دادن برای مصرف سبزی، پیام نادرستی به آنها منتقل خواهید کرد. و آنها هیچگاه به خوردن سبزیجات علاقه مند نخواهند شد.

غذای پیشنهادی برای کودکان 1-3 ساله

غذای کودکان را با نصف لیوان شیر کم چرب سرو کنید. در صورتی که کودک شما همچنان احساس تشنگی می کند می توانید به او آب بدهید. بعنوان میان وعده می توان آب، میوه، آب میوه و یا سبزیجات مصرف کرد. میزان مصرف آب میوه در کودکان نباید به صورت روزانه از 170 گرم بیشتر شود.

صبحانه

سوپ ( نصف لیوان جو مخلوط شده با یک قاشق چای خوری شکر و همچنین مقداری دارچین). نصف موز قطعه شده

نهار

لوبیا و پنیر، یک چهارم سس گوجه برای خوش طعم شدن

شام

30 گرم جوجه سرخ شده

نصف فنجان سیب زمینی سرخ شده

نصف فنجان کلم بروکلی بخار پز شده

میان وعده

نصف فنجان ماست کم چرب با کیک سبوس دار، نصف سیب همراه با پنیز قطعه شده

 

وعده غذایی سالم برای کودکان 4 تا 6 سال

میزان کالری مورد نیاز 1500 تا 1750

والدین کنترل نسبتا خوبی بر روی کودکان 1 تا 3 سال دارند. با این حال، در سنین بالاتر آنها در حدود 40 درصد و یا بیشتر از کالری مورد نیاز خود را دور از دسترس والدین تامین می کنند. معمولا در سنین بالاتر کودکان بخشی از مواد مورد نیاز بدن خود را از طریق مصرف میان وعده و همچنین نهار در مدرسه و یا فعالیت های بعد از مدرسه تامین می کنند. به گفته سارا کریجر سخنگوی آکادمی تغذیه و رژیم غذایی در فلوریدا سعی کنید تا مصرف میان وعده را به حداقل برسانید و مصرف غذا در وعده اصلی را به میزان سی درصد افزایش دهید. بخش دیگری از نکات را می توانید در ادامه این مطلب مطالعه کنید:

  • والدین می توانند در بعضی از مدارس، تاریخی را مشخص کنند و همراه با فرزندان خود در مدرسه با آنها غذا میل کنند و یا اینکه خدماتی را در آشپزخانه مدارس انجام دهند. کودکان در سنین پایین غذای خود را به آرامی مصرف می کنند و یا به دلیل اینکه کنترل مناسبی ندارند، بخشی از آن را بر روی زمین می ریزند. به همین دلیل نباید از آنها انتظار داشت تا بتوانند تمامی کالری موجود در غذای خود را جذب کنند. برای این منظور نیاز است تا به میزان کافی مواد غذایی در ظرف آنها قرار دهید تا آنها بتوانند کالری مورد نیاز خود را تامین کنند.
  • مراقب نحوه غذا خوردن کودکان خود باشید. در صورتی که کودک شما بهانه می گیرد و یا درخواست میان وعده می کند، ممکن است این کار او ناشی از خستگی و یا کسالت باشد. برای رفع این مشکلات می توانید گرسنگی او را درجه بندی کنید. در این درجه بندی 0 به معنی کاملا گرسنه است و 10 به معنی کاملا سیر است. در عین حال 5 مشخص کننده وضعیت متوسط است. در صورتی که این عدد بالاتر از 5 باشد و او درخواست غذا می دهد، به احتمال زیاد این درخواست او ناشی از مشکلات عاطفی است. در این سنین کودکان حالات روحی را به درستی درک می کنند و می توانید دلیل این کار ها را از آنها جویا شوید. به عنوان مثال از او بپرسید که آیا عصبی و یا نگران است؟ سپس می توانید به او در حل این مشکل کمک کنید و یا حواس او را متوجه مسائل دیگر نمایید.
  • بگذارید کودکان خود غذا بخورند. این کار باید بدون هیچگونه فشار و اصرار از جانب شما باشد. به همین علت فرزند شما می تواند غذای مورد نیاز خود را تامین نماید. بعضی از مواقع والدین مقدار بیشتری غذا و هماهنگ با بزرگسالان در اختیار فرزندان خود قرار می دهند. به همین علت کودکان نیز به مرور تمامی این غذا را مصرف می کنند. به همین علت باید مقدار کافی غذا برای هر وعده غذایی آنها در نظر گرفت.

غذای پیشنهادی برای کودکان 4 – 6 ساله

هر وعده غذایی همراه با سه چهارم لیوان شیر کم چرب. در صورتی که کودک شما همچنان احساس تشنگی می کند، می توانید برای رفع تشنگی به او آب و یا آب میوه بدهید. به هیچ عنوان بیش از 170 گرم آب میوه در روز مصرف نکنید.

صبحانه

نان کامل که بر روی آن کره همراه با خشکبار قرار داده شده است به همراه نصف فنجان سالاد میوه

نهار

نصف ساندویچ بوقلمون و پنیر با نان کامل. سس کم چرب. نصف فنجان توت فرنگی.

شام

60 گرم ماهی

نصف فنجان برنج قهوه ای

4 اسپارگس اسپیرز که در روغن زیتون سرخ شده باشد

میان وعده

یک چهارم فنجان کره کنجدی و 10 هویج کوچک

مقداری کشمش

 

عادات غذایی مناسب برای کودکان 7 تا 9 ساله

مقدار کالری مورد نیاز 1700 تا 1950

در این سنین، سرعت رشد کودکان نیز کاهش می یابد. به صورت متوسط وزن فرزندان پسر در حدود 7 کیلوگرم در سنین 4 تا 6 سال افزایش پیدا می کند. در سنین 7 تا 9 سال این میزان در حدود 10 کیلوگرم بیشتر می شود. با توجه به اینکه میزان فعالیت آنها در این مدت افزایش می یابد، کالری مصرفی آنها نیز بیشتر می شود. فعالیت های ورزشی و همچنین فعالیت های مدرسه همانند رقص و کاراته نیز در این سن به صورت قابل توجه ای بیشتر میشود. به همین علت میزان مصرف کالری در میان آنها نیز افزایش خواهد یافت. یکی دیگر از تفاوت های کودکان در این سن با دوران قبل از آنها، انتخاب مواد غذایی است. در این سنین کودکان تمایل دارند تا مواد غذایی را خود انتخاب کنند. کودکانی که دراین سنین هستند به صورت معمول غذای مصرفی، نحوه مصرف و زمان مصرف آن را خود انتخاب می کنند. به همین دلیل نیاز است تا توجه بیشتری به این موضوع شود:

در این سن باید مراقب اضافه وزن بود. در صورت رعایت نکردن، عموما وزن کودکان در این دوره به میزان قابل توجه ای افزایش پیدا می کند. همانطوری که گفته شد، کودکان این دوره فعالیت های ورزشی بیشتری انجام می دهند، با این حال چنانچه کنترل اوضاع از دستتان خارج شود، امکان اضافه وزن نیز وجود دارد. به گفته متخصصین مربوطه، در چنین شرایطی نیاز است تا برای کنترل بهتر اوضاع، میان وعده ها را به یک مورد در روز کاهش داد و علاوه بر این، سعی شود تا به جای مصرف نوشیدنی های معمول شکر دار، از آب استفاده شود.

برنامه ریزی درستی برای انجام تمرینات ورزشی انجام دهید. علاوه بر این، در این دوران نیاز است تا وعده های سالم غذایی در دسترس فرزندان خود قرار دهید. اطمینان حاصل نمایید که این وعده ها به اندازه کافی از کربوهیدارت و پروتئین برخوردار باشند. سعی کنید تا فرزندان شما قبل از انجام حرکات ورزشی از این غذا ها استفاده نمایند. در حین انجام تمرینات ورزشی، کودکان به هیچ نوع ماده غذایی دیگر نیاز ندارند. در طول این مدت تنها نیاز است تا آب مورد نیاز بدن آنها تامین شود. در روز های گرم تابستان که فرزندان شما مشغول انجام حرکات شدید ورزشی همانند فوتبال هستند، از نوشیدنی های ورزشی استفاده کنند.

سعی کنید مواد غذایی مورد علاقه را مصرف نمایید. محققین دانشگاه مینه سوتا به این نتیجه رسیده اند که در حدود 40 درصد از والدین غذا های جداگانه ای برای کودکان 8 تا 10 سال خود تهیه می کنند. غذاهای متنوعی تهیه کنید و همیشه غذا های مورد علاقه فرزندتان بر روی سفره باشد. از این موارد می توان به میوه ها، نان کامل و یا غذایی جانبی تولید شده از غلات اشاره کرد. در چنین شرایطی در صورتی هم که کودکان علاقه ای به غذای موجود نداشته باشند، می توانند با استفاده از مواد غذایی موجود خود را سیر کنند.

غذای پیشنهادی برای کودکان 7 تا 9 ساله

پیشنهاد می شود تا وعده های غذایی در این سن را همراه با 1 فنجان شیر کم چرب سرو نمایید. چنانچه  فرزندتان هنوز هم تشنه است، می توانید از آب برای رفع تشنگی استفاده کنید. همیشه سعی کنید تا آب و یا آب میوه خالص را در میان وعده داشته باشید. سعی کنید تا بیش از 170 گرم آب میوه خالص به صورت روزانه مصرف نکنید.

صبحانه

نان کامل همراه با 1 تخم مرغ

پرتقال

نهار

سالاد ماکارانی ( یک فنجان غلات کامل به همراه نصف فنجان گیلاس ریز شده و 30 گرم پنیر که با 1 قاشق غذا خوری روغن زیتون مخلوط شده باشد)

یک عدد سیب

شام

2 قطعه پنیر پیتزا همراه با جوجه سرخ شده

نصف فنجان کلم بروکلی با دو قاشق چایی خوری سس کم چرب

یک شکلات کوچک

میان وعده

یک چهارم فنجان بادام و همچنین زرد آلوی خشک شده و یا گیلاس

یک فنجان لوبیا به همراه مقداری نمک

سنجش میزان کالری مورد نیاز برای کودکان

نیازی نیست تا کالری مصرفی کودکان خود را هر روز اندازه گیری کنید، با این حال باید میزان مصرف آنها را به صورت کلی در نظر داشته باشید. برای سنجش میزان کالری مصرفی نیاز است تا وزن، قد، سن و همچنین میزان فعالیت فرزندان خود را در نظر بگیرید و سپس با توجه به این اطلاعات میزان کالری مصرفی او را بسنجید.

منبع:parents

 

نظرات کاربران
کاربر گرامی شما اولین فردی باشید که نظر می دهید.

نظر خودتان را ارسال کنید