قبل از بارداری

کودک تَک

logo
ثبت نام
سه شنبه 25 اردیبهشت 1403 02:01:10

قبل از بارداری

 

قبل از بارداری


برای زوج هایی که قصد بچه دار شدن دارند، کارهای زیادی وجود دارد که قبل از شروع دوران حاملگی، می بایست آنها را انجام دهند. در واقع سلامت جنین به خودمراقبتی های قبل از دوران بارداری وابسته است. با خواندن این مقاله علمی و عمل به آن سلامت کودک خود را از همین حالا تضمین کنید. 

 

چکاپ قبل از بارداری

کارهایی که باید قبل از بارداری انجام دهید.

1. پزشک خود را ملاقات کنید

بله درست است. اگر چه پزشک خود را بارها بعد از شروع دوران بارداری می بینید، اما بهتر است تا قبل از شروع بارداری نیز یک بار ویزیت شوید. اگر مشکلات سلامتی دارید که می تواند بر روی جنین تاثیر بگذارد و یا اینکه شرایط بارداری را برای شما خطرناک کند، این مسئله را با پزشک خود در میان بگذارید.

2. لثه ها و دندان های خود را بررسی کنید.

ارتباطی بین سلامت دهان و دندان و حاملگی سالم وجود دارد. بیماری لثه با تولد زودرس و وزن کم نوزاد هنگام تولد ارتباط دارد. بنابراین قبل از دوران حاملگی یکبار به دندانپزشک خود مراجعه نمایید.

3. مصرف دخانیات و مشروبات الکلی را کنار بگذارید.

ممکن است شنیده باشید که سیگار کشیدن و یا مصرف الکل در دوران بارداری بر روی جنین تاثیرگذار است و روند رشد و سلامتی او را در دوران های بعدی زندگی به خطر می اندازد. اما بهتر است بدانید که استعمال دخانیات و مصرف الکل باردار شدن را سخت تر می کند و احتمال سقط جنین را به شدت بالا می برد. با دکتر خود درباره راهکارهای ترک این عادات صحبت کنید.

4.مصرف کافئین (چای،نوشابه و قهوه) را ترک کنید.

نوشیدن بیش از دو فنجان قهوه یا پنج قوطی نوشابه در یک روز (حدود 250 میلیگرم کافئین) می تواند بارداری را برای شما سخت کند و احتمال سقط جنین را افزایش دهد.

در صورتی که در چند هفته ی اول بارداری ، تمایل بسیار زیادی (ویار) قهوه دارید می توانید از قهوه ی دیکاف (قهوه ی بدون کافئین) استفاده نمایید.

5. غذاهای سالم مصرف کنید

بهترین زمان برای ترک تنقلات، همین دوران بارداری است. اطمینان حاصل کنید که هر روز مقدار زیادی میوه، سبزیجات، غلات و اندکی پروتئین دریافت می کنید.

دریافت رژیم قبل از بارداری، باعث کاهش ابتلا به دیابت حاملگی (دیابت نوع A) می شود.

6. وزن خود را متعادل کنید.

اضافه وزن می تواند احتمال مشکلات دوران بارداری مانند دیابت بارداری و فشار خون بالا را افزایش دهد. این وضعیت پره اكلامپسي نامیده می شود.

از آنجایی که کاهش وزن و گرفتن رژیم غذایی در دوران بارداری توضیه نمی شود، بهترین زمان برای آن قبل از بارداری می باشد.

7. واکسن بزنید.

واکسن زدن در دوران بارداری مضر است و ممکن است به جنین شما آسیب بزند. بنابراین بهترین زمان برای دریافت واکسن قبل از بارداری است . با دکتر خود درباره واکسنهایی که می توانید دریافت کنید، صحبت کنید.

8. داروهای مصرفی خود را به دکتر اعلام کنید

بسیار مهم است که دکتر خود را در جریان داروهای مصرفی قرار دهید. این داروها شامل داروهای بدون نسخه، با نسخه، داروهای گیاهی و حتی ویتامین ها می باشد. بعضی از داروها می توانند بر روی سلامت جنین تاثیرگذار باشند.

9.غذاهای دریایی را با احتیاط مصرف کنید

احتمالا شنیده اید که مصرف برخی ماهی ها به دلیل بالا بودن جیوه به شدت بر روی سلامت جنین تاثیرگذار است. جالب است بدانید پاک شدن این عنصر از خون شما ممکن است یکسال به طول بینجامد. بنابراین مصرف ماهی با جیوه بالا را از قبل از بارداری محدود کنید .

مصرف ماهی دو بار در هفته مناسب است به شرطی که از ماهی های با جیوه بالا مانند اره ماهی، شاه ماهی خال خالی ( به اسقومری یا خال مخالی نیز معروف است)، تاج ماهی (tilefish)  و کوسه استفاده نکنید.

10.به باشگاه بروید

ورزش کردن و رسیدن به وزن ایده ال قبل از دوران بارداری نه تنها در سلامتی شما و فرزندتان تاثیر دارد بلکه به کاهش درد زایمان نیز کمک میکند. در صورتی که احتمال می دهید باردار هستید به کلاس ها و دوره های مخصوص بارداران در باشگاه مراجعه نمایید.

 

آزمایش خون و ادرار (چکاپ) قبل از بارداری

همه ما در مورد اهمیت مراقبت های دوران بارداری جهت اطمینان از سلامتی مادر و کودک آگاهیم. اما اکثر کارشناسان در حال حاضر توصیه می کنند که زنان قبل از اینکه باردار شوند، برای مراقبت های قبل از بارداری یا مراقبت پیش از موعد بارداری اقدام نمایند.

ممکن است بعضی افراد این کار را افراط در خود مراقبتی بدانند اما چرا شروع دوران بارداری را با اطمینان خاطر و دور از استرس شروع نکنیم؟ پزشک متخصص ممکن است آزمایشهایی را برای شما و شریک زندگیتان تجویز کند تا اطمینان حاصل نماید که هیچ بیماری پنهانی که بر حاملگی یا شانس بارداری شما تأثیر بگذارد، وجود ندارد. پزشک همچنین ممکن است درباره ورزش، تغذیه، شیوه زندگی، سبک زندگی و مکمل های پیش از بارداری نیز با شما صحبت کند.

 برخی مطالعات نشان می دهد که مراقبت پیش از بارداری ممکن است شانس ابتلا به بارداری را افزایش دهد و همچنین خطرات سقط جنین یا نقایص مادرزادی نوزاد را کاهش دهد.

آزمایش خون قبل از بارداری

در یک چکاپ قبل از بارداری چه انتظار می رود؟

پزشک از شما می خواهد تاریخچه کامل پزشکی شما و همسر خود را برای شروع بررسی نماید. او همچنین ممکن است از شما بخواهد تعدادی آزمایش مانند آزمایش خون و پاپ اسمیر را انجام دهید تا مطمئن شود خطری شما و بارداری شما را تهدید نمیکند. پزشک شما ممکن است برای بیماری هایی مانند بیماری های زیر نیز درخواست آزمایش نماید:

سرخک و سرخچه

آبله مرغان

ایدز

هپاتیت ب

تبخال

سایر بیماری های مقاربتی (STD) ها (مانند کلامیدیا، سیفلیس و گونوره)

مشکلات تیروئید (با آزمون TSH)

سایر شرایط، مانند انگل توکسوپلاسموز و پاروویروس B19 (همچنین به "بیماری پنجم" یا "اریتم عفونی" نیز معروف است).

 

همچنین دکتر با توجه به سابقه خانوادگی شما ممکن است آزمایشهای ژنتیکی را نیز تجویز نماید:

کم خونی داسی شکل

تالاسمی

بیماری های ژنتیکی

 

مدیریت بیماری های زمینه ای و مزمن قبل از بارداری

اگر شما یک بیماری زمینه ای مانند صرع، فشار خون بالا، آسم، دیابت و یا اختلال تیروئید داشته باشید، مراقبت های قبل از بارداری بسیار با اهمیت است. نه تنها مهم است که این بیماری ها را در طول بارداری تحت کنترل قرار دهید، بلکه برخی از داروهای رایج که برای درمان این بیماری ها نظیر فشار خون بالا و داروهای ضد تشنج استفاده می شود، بر جنین شما اثر می گذارد. ممکن است نیاز باشد تا پزشک برخی داروهای شما را با داروهای غیرمضر برای جنین جایگزین نماید. بنابراین لیست کلیه داروهای مصرفی خود را قبل از بارداری به دکتر ارائه دهید.

 

ویتامین های قبل از بارداری

ویتامین های بارداری مکمل هایی هستند که حاوی ویتامین ها و مواد معدنی مورد نیاز روزانه شما قبل و در طول دوران بارداری می باشد. اسید فولیک مهمترین ویتامینی است که هنگام بارداری مصرف می کنید. اسید فولیک یک ویتامین گروه B است که سلولهای بدن شما برای رشد و تکامل به آن نیاز دارند. مصرف 400 میکروگرم اسید فولیک در هر روز و حداقل 1 ماه قبل و در دوران بارداری می تواند خطر ابتلا به مشکلات مغز و ستون فقرات (به آن بیماری نقص لوله عصبی باز یا NTDs گفته می شود)  را کاهش دهد.

اکثر مواد مغذی باید از غذاهای مصرفی تامین شود، اما ویتامین بارداری نیز گزینه ی مناسبی هستند. پرستار، پزشک یا ماما می تواند بهترین منابع حاوی اسید فولیک را توصیه کند.

مصرف اسید فولیک را حداقل 1 ماه قبل از بارداری شروع کنید. چند هفته اول حاملگی یک زمان بسیار مهم برای سلامت و رشد جنین است. مصرف اسید فولیک و دیگر ویتامینهای پیش از بارداری می تواند به کاهش خطر ابتلا به برخی از نقایص مادرزادی کمک کند. بنابراین مصرف ویتامین ها را یک ماه قبل از بارداری شروع کنید و در دوران بارداری نیز ادامه دهید.

ویتامین های قبل از بارداری

تست پاپ اسمیر قبل از بارداری

پاپ اسمیر یک آزمایش است که تغییرات سلول های دهانه رحم را که نشان دهنده سرطان و یا سلول های مستعد سرطانی شدن هستند را مشخص می سازد. پاپ اسمیر، سرطان را تشخیص نمی دهد، اما 95٪ سرطان های دهانه رحم را در مرحله ای که با چشم غیر مسلح دیده نمی شود، را تشخیص می دهد. پس از تشخیص زودهنگام امکان درمان وجود دارد و تقریبا در اغلب اوقات بیماری کاملا درمان می شود.

 اگرچه آزمایش پاپ اسمیر مشکلات زنان یا بیماری های جنسی را تشخیص نمی دهد، اما، حضور سلول های غیرطبیعی را نشان می دهد که پیگیری آن و انجام آزمایش های بعدی ضروری است.

پاپ اسمیر یکی از مراقبت های پیش از زایمان شماست و هیچ گونه خطری برای جنین ندارد. اگر نتایج آزمایشات در طول دوران بارداری نرمال نباشد، متخصص شما در مورد درمان هایی که در طول دوران بارداری و یا بعد از آن می توانید انجام دهید، راهکارهایی را به شما پیشنهاد خواهد کرد (بسته به تشخیص درمان می تواند در طول بارداری و یا بعد از زایمان شروع شود).

 

رژیم غذایی قبل از بارداری

در صورتی که قصد بارداری شدن دارید، باید پیش از این دوران، رژیم غذایی مناسب دریافت کنید. برخی غذاها مانند نخود، لوبیا (در کل حبوبات و پروتئین های گیاهی)، شیر پر چرب و سرشیر، سبزیجات با برگ های سبز تیره (مانند اسفناج)، تخمه کدو؛ روغن زیتون، نان سبوس دار و ماهی سالمون می بایست در برنامه غذایی قبل از بارداری قرار بگیرد. علاوه بر غذاهای فوق، مولتی ویتامین های پیش از بارداری و علی الخصوص فولیک اسید می بایست مصرف شود (می توانید از غذاهای حاوی فولیک اسید نیز استفاده کنید).

رژیم غذایی قبل از بارداری

غذاهای ممنوعه پیش از بارداری

پیش از حاملگی می بایست برخی غذاها را از رژیم غذایی خود کاملا حذف نمایید:

-ماهی های با جیوه بالا : جیوه می تواند به سیستم عصبی آسیب برساند، که این بدان معناست که مصرف غذاهای دریایی غنی از جیوه مانند اره ماهی، کوسه و ...در حین بارداری می تواند به طور مستقیم به جنین آسیب برساند.

-نوشیدنی های گازدار: مصرف سودا و نوشیدنی های گازدار احتمال باروری را کاهش می دهد.

-چربی های ترانس : چربی های ترانس، که در غذاهایی مانند چیپس و یا پاپ کورن های تهیه شده با دستگاه مایکروویو و غذاهای سرخ شده می توانند باعث التهاب و مقاومت به انسولین شوند که باعث کاهش باروری می شود.

-غذاهای شاخص گلیسمی بالا : اگر می خواهید باروری خود را افزایش دهید، از غذاهایی که موجب افزایش قند خون شما می شود، اجتناب کنید.

-لبنیات کم چرب: برخلاف لبنیات پرچرب، لبنیات کم چرب باروری را کاهش می دهند.

-الکل : الکل مانند جیوه بر جنین تاثیر می گذارد و همچنین ویتامین B بدن شما را کاهش دهد (ویتامین B هم برای رشد جنین و هم برای بارور شدن ضروری است)

همچنین قبل از بارداری از مصرف پنیر و لبنیات غیرپاستوریزه، گوشت های نپخته، نیم پز و دودی، غذاهای خام دریایی و تخم مرغ نپخته اجتناب کنید.

 

مقالات مرتبط


افزایش شانس بارداری با تغذیه صحیح

علائم بارداری

تغذیه بارداری

لوازم بارداری

 

منابع


your-pre-pregnancy-to-do-list

pregnancy-after-35

what-to-do-before-getting-pregnant

pre-pregnancy-checkup

what-are-prenatal-vitamins

pap-smear

what-to-eat-when-trying-to-get-pregnant

foods-to-avoid-if-youre-trying-to-get-pregnant