بارداری هفته به هفته

کودک تَک

logo
ثبت نام
سه شنبه 25 اردیبهشت 1403 07:22:41

بارداری هفته به هفته

 

بارداری هفته به هفته


آیا به دنبال یک مرجع راهنمای بارداری هفته به هفته هستید؟ به شما تبریک می گوییم این سایت را درست انتخاب کرده اید. در اینجا کاملترین اطلاعات مورد تائید متخصصان درباره ی رشد جنین و تغییرات هر ماهه در بدن شما لیست شده اند. شما می توانید از تغییرات بارداری و رشد جنین هفته به هفته مطلع شده و تصویر جنین را در هر هفته ببینید. دانستن این مطالب می تواند بارداری را برای شما ساده تر و شیرین تر کند. همچنین با دانستن علائم و نشانه های طبیعی در هر هفته می توانید از سلامت خود و کودکتان مطلع شوید. 

علاوه بر موارد فوق شما می توانید از اطلاعات مراقبت های قبل از بارداری، علائم بارداری ، محاسبه ی زمان زایمان و انتخاب نام کودک بهره مند شوید.

با راهنمای جامع بارداری هفته به هفته کودک تک همراه شوید...

 

سه ماهه اول بارداری


پس از لقاح و لانه گزینی، کودک در ابتدا فقط یک جنین(embryo) است: دو لایه سلول که تمام اعضای بدن او از آن شروع به رشد می کنند. کودک به سرعت به اندازه ی یک دانه لوبیا می شود و به طور مداوم در حال حرکت است. قلب او به سرعت می زند و روده های او تشکیل می شوند. به زودی نرمه گوش، پلک ، دهان و بینی نوزاد دختر و یا پسر شما شکل خواهد گرفت. برای دریافت اطلاعات بیشتر درباره سه ماهه اول بارداری می توانید مقاله مربوطه را دنبال کنید.

 

 

هفته دوم بارداری

این هفته یک تغییر بالقوه در زندگی شما محسوب می شود. شما تخمک گذاری خواهید کرد و اگر تخمک، اسپرم را ملاقات کند، حاملگی شما شروع خواهد شد. بارداری شما زمانی آغاز می شود که بدن شما آماده تخمک گذاری شده و لقاح انجام  شود.

هفته دوم بارداری
   

هفته سوم بارداری

کودک شما به کوچکی یک توپ است – به آن بلاستوسیت گفته می شود – که از صدها سلول ساخته شده است که به سرعت در حال رشد هستند. کودک شما در این هفته فقط یک گروه کوچک از سلول ها می باشد.

هفته سوم بارداری
   

هفته چهارم بارداری

در اعماق رحم شما؛ جنین از دو لایه ساخته شده است و جفت اولیه شما در حال رشد است.حدس بزنید در این زمان چه اتفاقی می افتد؟ لانه گزینی! بلاستوسیت وارد رحم می شود و به جفت و جنین که از قسمت های مهم رشد کودک هستند، تقسیم می شود.

هفته چهارم بارداری
   

هفته ی پنجم بارداری

جنین کوچک شما به سرعت در حال رشد است و شما متوجه اختلالات حاملگی مانند سینه های دردناک و خستگی شدید خواهید شد. جنین به اندازه ی هسته ی یک پرتقال است. هورمون بارداری یا همان hCG در خون شما افزایش می یابد. بنابراین در این هفته می توانید از جواب تست بارداری خود مطمئن شوید.

هفته ی پنجم بارداری
   

هفته ی ششم بارداری

بینی کودک شما؛ دهان و گوشها همگی در حال شکل گیری هستند. شما در این هفته دچار کسالت صبحگاهی و لکه بینی خواهید شد.کودک شما به اندازه ی یک نخود است و صورت کوچک او آماده ی شکل گیری است.

هفته ی ششم بارداری
   

هفته هفتم بارداری

کودک شما – هنوز جنین نامیده می شود – در این هفته دارای دست و پا می شود. اندازه رحم شما دو برابر می شود. او در این هفته به سایز یک بلوبری است. مغز او سریعتر از همه چیز تشکیل می شود و سینه های شما بزرگ و حساس خواهد شد.

هفته هفتم بارداری
   

هفته هشتم بارداری

کودک شما دائما در حال حرکت است اما شما نمی توانید حرکت او را حس کنید. در همین حال، شما ممکن است تصمیم به انجام آزمایشهای بارداری بگیرید. کودک اکنون به اندازی یک تمشک است. در این هفته کسالت صبحگاهی به سراغ شما می آید.

هفته هشتم بارداری
   

هفته نهم بارداری

کودک شما به سایز یک اینچ است و به شکل انسان نزدیکتر می شود. شما احتمالا متوجه افزایش دور کمر خود خواهید بود. کودک مشغول ساخت عضلات خود می شود. ممکن است در این هفته نیاز به استراحت و خواب بیشتری داشته باشید.

هفته نهم بارداری
   

هفته دهم بارداری

کودک در این مرحله بخش مهمی از تکامل اعضای حیاتی خود را پشت سر گذاشته است. اعضا وجوارح کودک در حال حاضر در جای خود قرار گرفته اند و آماده رشد هستند. کودک به اندازه ی یک قارچ شده است. بهتر است خوردن غذاهای فیبردار را برای جلوگیری از یبوست شروع کنید.

هفته دهم بارداری
   

هفته یازدهم بارداری

دستان کودک به زودی باز می شود و نزدیک به مچ بسته می شود و دندانهای کوچکی در زیر لثه تشکیل می شود. او در این هفته به اندازه ی یک لیمو است و کمی به انسان ها شبیه تر می شود.

هفته یازدهم بارداری
   

هفته دوازدهم بارداری

انگشتان کوچک پای کودک در حال شکل گیری است، مغز او به طرز شگفت آوری در حال رشد است و کلیه های او شروع به تولید ادرار می کنند. او در این هفته به اندازه ی یک آلو است و ممکن است حس کنید وزن او دو برابر شده است.

هفته دوازدهم بارداری
   

هفته سیزدهم بارداری

این هفته ، آخرین هفته از سه ماهه اول بارداری است و او به اندازه ی یک هلو است! او اکنون دارای اثر انگشت منحصربفرد است و تقریبا سه اینچ طول دارد.

هفته سیزدهم بارداری
درباره سه ماهه اول بارداری بیشتر بدانید...  

 


سه ماهه دوم بارداری

در ابتدای سه ماهه دوم بارداری، کودکان حدود 3 ½ اینچ طول و در حدود 1 1/2 اونس وزن دارند. اثر انگشت کوچک او شکل گرفته است و قلب او 25 کیلوگرم خون را در روز پمپاژ می کند. با گذشت هفته ها، اسکلت بدن او از غضروف نرم به استخوان ارتقاء پیدا میکند و توانایی شنیدن در او ایجاد می شود. شما احتمال لگد زدن های او را به زودی احساس می کنید . برای دریافت اطلاعات بیشتر درباره سه ماهه دوم بارداری مقاله مربوطه را دنبال نمایید.

هفته چهاردهم بارداری

سیمای کودک شما در این هفته تغییر میکند و شما ممکن است احساس انرژی بیشتر و تهوع کمتری نسبت به سه ماهه گذشته داشته باشید. او اکنون به اندازه ی یک مشت بسته است و موهای او بر روی سر،بدن و مژه ها آماده رشد است.

هفته چهاردهم بارداری
   

هفته پانزدهم بارداری

کودک از این هفته به بعد می تواند نور را حس کند و تا حدودی طعم را حس کند . آیا بینی شما گرفته است؟ این یک عارضه ی بارداری متداول است که با آن مواجه می شوید.ممکن است با مشکلات لثه و دندان در این هفته مواجه شوید.

هفته پانزدهم بارداری
   

هفته شانزدهم بارداری

خود را برای یک جهش در رشد کودک در چند هفته ی آینده آماده کنید. کودک شما وزن خود را دو برابر خواهد کرد و به طول او اضافه خواهد شد. او در حال حاضر به اندازه ی یک آووکادو است. بینایی او در حال توسعه است.

هفته شانزدهم بارداری
   

هفته هفدهم بارداری

اسکلت نوزاد شما از غضروف نرم به استخوان تغییر میکند و بند ناف رشد می کند و ضخیم تر می شود. او اکنون به اندازه ی کف دست است.او در این هفته شروع به تمرین مکیدن و بلعیدن میکند تا برای شیر خوردن از سینه ی مادر یا بطری آماده شود.

هفته هفدهم بارداری
   

هفته هجدهم بارداری

اندام تناسلی کودک شما به اندازه ی کافی برای تشخیص جنسیت او در سونوگرافی رشد کرده است. گرسنه هستید؟ افزایش اشتها در این هفته طبیعی است. او در این هفته به اندازه یک سیب زمینی است و در رحم شما تکان می خورد. فکر کردن به حرکت کودک در شکم یک راه عالی برای فراموش کردن کمردردتان است.

هفته هجدهم بارداری
   

هفته نوزدهم بارداری

همینطور پیش بروید و آواز بخوانید! کودک شما می تواند صدای شما را بشوند. اگر پهلوهای شما تیر می کشد ممکن است به دلیل درد لگدهای نوزاد باشد. او اکنون به اندازه ی یک انبه ی بزرگ است. 

هفته نوزدهم بارداری
   

هفته بیستم بارداری

تبریک می گوییم، شما در نیمه ی بارداری خود هستید! نوزاد شما اکنون در حال مکیدن و همچنین تولید مکونیوم (مدفوع جنین) است. در این هفته سایز کودک به اندازه ی یک طالبی کوچک است.

هفته بیستم بارداری
   

هفته بیست و یکم بارداری

احساس می کنید کودک شما تکان می خورد؟ این حرکات زودگذر به زودی به ضربات (لگدهای) کامل تبدیل خواهد شد. یک حقیقت جالب: کودک شما اکنون ابرو دارد. جنین اکنون به اندازه ی یک هویج بزرگ است.

هفته بیست و یکم بارداری
   

هفته بیست و دوم بارداری

کودک شما شروع به تغییر و شبیه شدن به یک نوزاد مینیاتوری میکند. شکمِ در حال رشدِ شما ممکن است کانون توجهات شود. بیشترین چیزی که در این هفته رشد می کند، سایز مادر است!

هفته بیست و دوم بارداری
   

هفته ی بیست و سوم بارداری

هنگامی که شما در حرکت هستید، کودک حرکت شما را حس می کند. خیلی زود ممکن است متوجه تورم در مچ و ساق پای خود شوید. کودک به اندازه ی یک پاپایا است. کودک ممکن است کمی کوچکتر شود ولی مادر اضافه وزن خود را به وضوح حس میکند.

هفته ی بیست و سوم بارداری
   

هفته ی بیست و چهارم بارداری

کودک شما در این هفته مانند یک ذرت لاغر و بلند است و رحم شما به اندازه ی توپ فوتبال شده است.

هفته ی بیست و چهارم بارداری
   

هفته ی بیست و پنجم بارداری

در این هفته اضافه شدن چربی به بدن کودک آغاز می شود و موهای او رشد می کند. موهای سر شما نیز ممکن است کمی براق تر بنظر برسد. کودک در این هفته اندازه ی گل کلم شده است. ممکن است در این هفته با هموروئید مواجه شوید.

هفته ی بیست و پنجم بارداری
   

هفته ی بیست و ششم بارداری

کودک شما شروع به دم و بازدم مایع آمنیوتیک میکند که تمرینی برای تنفس است. کودک در این هفته چشمان خود را باز می کند و شما آرزو می کنید که بتوانید برای چند ساعت چشمان خود را ببندید و آرام بخوابید.

هفته ی بیست و ششم بارداری
   

هفته ی بیست و هفتم بارداری

احساس غلغلک می کنید؟ این ممکن است به دلیل سکسکه ی نوزاد باشد. او همچنین چشمهای خود را باز و بسته می کند و حتی انگشتان خود را می مکد. کودک شما در این هفته اندازه ی یک بادمجان بزرگ است. او در این هفته یک رکورد در رشد خود خواهد داشت. تورم مچ پا و ساق پای شما نیز دو چندان خواهد شد.

هفته ی بیست و هفتم بارداری
درباره سه ماهه دوم بارداری بیشتر بدانید...  

 


سه ماهه سوم بارداری

کودکان در ابتدای سه ماهه سوم بارداری، حدود 2 ¼ پوند وزن دارند. آنها می توانند پلک بزنند و پلک آنها دارای مژه است.پوست چروکیده ی آنها با تجمع چربی زیر پوست شروع به صاف شدن می کند. آنها همچنین دارای ناخن؛ ناخن های پا و موهای واقعی می شوند. میلیون ها نورون به مغر کودکان اضافه می شود. نوزاد در ماههای آخر شروع به افزایش وزن میکند. در بارداری های کامل؛ کودک به طور متوسط دارای 19 اینچ طول و حدود 7 پوند وزن دارد. برای دریافت اطلاعات بیشتر درباره سه ماهه سوم بارداری می توانید مقاله ی مربوطه را دنبال کنید.

 

هفته ی بیست و هشتم بارداری

به سه ماه آخر خوش آمدید! چشم های کودک قادر به دیدن نور از درون رحم شماست.

هفته ی بیست و هشتم بارداری
   

هفته ی بیست و نهم بارداری

عضلات و ریه های کودک همچنان در حال تکامل هستند. سر کودک نیز در حال رشد است تا بتواند فضای کافی برای مغز در حال رشد کودک را داشته باشد.

هفته ی بیست و نهم بارداری
   

هفته ی سی ام بارداری

نوزاد شما اکنون سه پوند وزن دارد و در ضمن ممکن است شما دچار نوسانات خلقی و خستگی شدید شوید.

هفته ی سی ام بارداری
   

هفته ی سی و یکم بارداری

لگدهای قوی کودک ممکن است شما را بدخواب کند. همچنین انقباضات براکستون هیکس نیز ممکن است به سراغ شما بیاید.

 

هفته ی سی و یکم بارداری
   

هفته ی سی و دوم بارداری

کودک شما حسابی چاق شده است! در ضمن در اثر بزرگ شدن رحم ممکن است دچارتنگی نفس و سوزش بالای معده شوید.

هفته ی سی و دوم بارداری
   

هفته ی سی و سوم بارداری

از آنجا که وزن کودک شما به بیش از 4 پوند می رسد ممکن است کمی سنگین راه بروید و برای جابجایی در رختخواب کمی مشکل داشته باشید.

هفته ی سی و سوم بارداری
   

هفته ی سی و چهارم بارداری

سیستم عصبی و شش های کودک در حال تکامل است . در این هفته ممکن است کمی احساس سرگیجه و خستگی کنید.

هفته ی سی و چهارم بارداری
   

هفته ی سی و پنجم بارداری

کودک شما صاحب جای دنج تر و بهتری در رحم شما برای پشتک زدن شده است؛ اما ممکن است همچنان حرکات مکرر او را حس کنید.

هفته ی سی و پنجم بارداری
   

هفته ی سی و ششم بارداری

کودک شما روزانه حدود یک اونس وزن اضافه می کند. شما می توانید نزدیک شدن او به لگن و در نتیجه نزدیک شدن به زمان زایمان را حس کنید.

هفته ی سی و ششم بارداری
   

هفته ی سی و هفتم بارداری

مغز و ریه نوزاد همچنان در حال تکامل است. شما ممکن است ترشحات واژینال بیشتر و انقباضات گاه گاه را تجربه کنید.

هفته ی سی و هفتم بارداری
   

هفته ی سی و هشتم بارداری

کودک شما در این دوره دارای قدرت چنگ زدن فراوان است.شما به زودی می توانید شخصا آن را امتحان کنید! در همین حال مراقب علائم پره اکلامپسی باشید.

هفته ی سی و هشتم بارداری
   

هفته ی سی و نهم بارداری

کودک شما به زودی، دوران انتظار خود را به اتمام می رساند و به این دنیا پا می گذارد. اگر کیسه ی آب شما پاره شد؛ سریعا به پزشک خود مراجعه نمایید.

هفته ی سی و نهم بارداری
   

هفته ی چهلم بارداری

کودک شما در حال حاضر به اندازه ی یک کدو تنبل کوچک است. اگر هنوز وضع حمل نکرده اید نگران نشوید. این امکان وجود دارد که بعد از زمان مقرر برای زایمان خود،  وضع حمل کنید.

هفته ی چهلم بارداری
   

هفته ی چهل و یکم بارداری

بر خلاف این که کودک در رحم شما جا خوش کرده است، نمی تواند بیش از42 هفته در رحم شما بماند. شما به زودی وضع حمل خواهید کرد.

 

هفته ی چهل و یکم بارداری
درباره سه ماهه سوم بارداری بیشتر بدانید...  

 

منبع مقاله لاتین: 

babycenter.com

www.whattoexpect.com

 

مقالات مرتبط


از تست بارداری خانگی چه می دانید؟

چگونه تاریخ زایمان را محاسبه کنیم؟

سه ماه اول بارداری

سه ماهه سوم بارداری

سه ماهه دوم بارداری

چیزهایی که درباره بند ناف نوزاد نمی دانید

سونوگرافی بارداری: مضر یا مفید