چگونه با نوجوانان سرکش برخورد کنیم؟

کودک تَک

logo
ثبت نام
سه شنبه 1 آبان 1403 09:22:52

نوجوانان اغلب از دستورات والدینشان سرپیچی می کنند زیرا نمی خواهند زیر بار قوانین آنها بروند. بسیاری از نوجوانان تسلیم شدن را نشانه ی ضعف می دانند و نمی خواهند حس استقلالشان را از دست بدهند. متاسفانه سرپیچی از دستورات و قوانین خانواده اغلب، در نتیجه ی کنترل بیش از حد و نبودِ آزادی است. والدین می بایست فرزندان خود را تحت کنترل داشته باشند تا آنها در برابر کارهای خود مسئول و پاسخگو باشند اما این کار باید به نحوی انجام شود که برد-برد باشد به نحوی که نوجوان نیز احساس سرکوب، ناامیدی و یا محدود شدن نداشته باشد. برای دانستن راههای صحیح برخورد با نوجوانان؛ با کودک تک همراه شوید...

خودمختاری

نوجوانان بویژه آنهایی که بین سنین 15 تا 18 سال هستند؛ تمایل به خودمختاری و استقلال دارند بنابراین معمولا از قوانین والدین سرپیچی میکنند. آنها ممکن است رفتارهای خطرناکی را مرتکب شوند و یا تصمیمات غلطی بگیرند زیرا می خواهند همه چیز را امتحان کنند (اصطلاحا دل به دریا بزنند). اگر چه نافرمانی ناخوشایند است، اما والدین به تدریج می بایست وابستگی را کم کنند و اجازه دهند تا نوجوانان بتوانند تصمیمهای مناسب با سن خود را بگیرند. در سایت PsychologyToday.com ، دکتر کارل (Carl Pickhardt) روانشناس معروف توصیه می کند که والدین در حین اختلاف نظر با فرزندشان، در وهله ی اول آرامش خود را حفظ کنند و سپس راهنمایی های شفاف و روشنی از ریسک های خطرناک و تصمیمات مهم اخذ شده به او ارائه دهند.

خودمختاری در نوجوانان

انتظارات غیرشفاف

نوجوانان اغلب زمانی که انتظارات والدین از آنها غیرشفاف و یا مبهم است، از آن سرپیچی می کنند. برای مثال یک پدر و یا مادر به فرزند خود می گوید: " من دوستانی که با آنها بیرون می روی را نمی پسندم؛ پس زود به خانه برگرد" . منظور والدین این است که " من درباره ی امنیت تو نگرانم؛ بنابراین قبل از تاریک شدن هوا به خانه برگرد". تعیین قوانین به صورت شفاف ، شامل قوانین ساعات رفت و برگشت به خانه؛ انجام تکالیف مدرسه، لحن مناسب در منزل، محدودیت تماس با تلفن همراه، محدودیت در استفاده از اینترنت و مسئولیت برخی از کارهای خانه می تواند به یک نوجوان کمک کند تا انتظارات والدین را درک کند و یک روش صحیح تربیتی است.

تنبیه مناسب

والدین اغلب تصور میکنند که سبک جدی و مقتدرانه ی فرزندداری موجب سربه راه شدن فرزندان می شود. ولی در واقع اینطور نیست، برعکس، مجازات های شدید و تنبیه های بیش از حد، رفتارهای ناهنجار نوجوانان را تشدید می کند.سختگیری بیش از حد و کنترل نامناسب رفتار نوجوانان را بهتر نمیکند. دکتر لورا مارکام (Laura Markham) در وبسایت خود عنوان کرده است:" سختگیری بیش از حد تعاملات مثبت بین والدین و فرزندان را از بین می برد و اثر منفی بر روی بُعد خودساختگی شخصیت نوجوان می گذارد."

تنبیه بیش از حد نوجوانان

مجازات های عادلانه و پیامدهای طبیعی (به این صورت که فرد خود پیامدهای منفی کارخود را ببیند) بهترین راه برای پاسخ به نافرمانی و سرکشی نوجوانان است.بنابراین به عنوان والدین به فرزندانتان اجازه دهید که از اشتباهاتشان درس بگیرند ولی در صورتی عواقب کار خطرناک است و یا پیامدهای مخربی دارد؛ در تصمیمات آنها مداخله کنید.

شاید خواندن این مقاله برای شما جالب باشد: چگونه به کودکان خود انگیزه بدهیم؟(بدون دادن باج!)

عصیان و سرکشی

برخی از نوجوانان با دستورات والدین مخالفت می کنند زیرا روحیه ی سرکشی دارند. یک نوجوان ممکن است با اقدامات انضباطی والدین خود مخالف باشد و یا احساس خصومت با دستورات آنها داشته باشد و این حس خود را با نافرمانی نشان دهد. والدینی که در روش های تربیتی و پرورش کودک، از روش های ناعادلانه استفاده می کنند؛ خشم نوجوانان را برمی انگیزند و آنها را از والدین دلسرد و ناامید می کنند. برخورد با نوجوانان سرکش کار راحتی نیست و والدین می بایست با آرامی و با تحمل بالا در برابر رفتارهای بی ادبانه و یا نامناسب آنها اقدام کنند. ممکن است نیاز باشد تا والدین درباره ی اشتباهات گذشته ی خود در ارتباط با روش تربیتیشان صحبت کنند و به آنها بگویند که خشم و ناامیدی آنها طبیعی است. روانپزشکان، روانشناسان و مشاوران خانواده می توانند به مصالحه ی رابطه ی بین والدین و نوجوانان کمک کنند.

شاید شما والدین خوبی برای فرزندتان نبوده اید!! : 16 رفتار که نشان می دهد شما والدین خوبی نیستید

منبع مقاله لاتین: livestrong.com


از روش های تربیت فرزند بیشتر بدانید:


در مقابل لجبازی و نافرمانی کودک چگونه برخورد کنیم؟

تاثیرات طولانی مدت لوس کردن کودکان

چگونه با بچه های لوس و بی تربیت برخورد کنیم؟

7 راهکار برای اصلاح تربیت غلط کودکان

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

تصویر امنیتی