آیا شب ادراری کودکان نشانه بیماری است؟

کودک تَک

logo
ثبت نام
سه شنبه 1 آبان 1403 13:05:08

در حالی که شب ادراری (Enuresis یا Bedwetting) می تواند نشانه یک بیماری زمینه ای باشد، اما در اکثر موارد کودکانی که دچار این مشکل هستند هیچ بیماری زمینه ای ندارند. به طور کلی می توان گفت که در حدود 1٪ از کودکان که به طور مرتب با مشکل شب ادراری روبرو هستند دچار نوعی بیماری زمینه ای هستند ولی سایر موارد دلایل روانشناسی یا فیزیکی دارد.

همواره این نکته را در نظر بگیرید که کودکانی که دچار این مشکل هستند نمی توانند آن را کنترل کنند و به طور هدفمند این کار را انجام نمی دهند. کودکانی که دچار این عارضه هستند، تنبل، سرکش و طغیانگر نیستند بلکه شب ادراری یک مرحله از روند تکاملی کودک بشمار می آید و تا قبل از سن 5 سالگی نرمال تلقی میگردد.

انواع شب ادارای

شب ادراری به دو نوع اولیه و ثانویه تقسیم بندی میشود. در نوع اول کودک از زمان نوزادی بدون وقفه دچار این عارضه بوده است. در نوع دوم کودک برای یک دوره زمانی مشخص (حداقل 6 ماه) مشکل شب ادراری نداشته است.

عوامل بروز شب ادراری اولیه (primary):

علت شب ادراری نوع اولیه می تواند یک یا ترکیبی از موارد زیر باشد:

-مثانه کودک هنوز نمی تواند ادرار را برای تمام مدت شب در خود نگه دارد.

-کودک پس از پر شدن مثانه اش از خواب بیدار نمی شود.

-مثانه کودک در طول شب، مقدار زیادی ادرار تولید می کند.

-کودک دارای عادات توالت رفتن روزانه نامناسبی است. بسیاری از کودکان به طور معمول از ادرار کردن و دفع ادرار تا زمانی که دیگر قادر به کنترل آن نباشند امتناع می کنند. والدین معمولا با حالاتی نظیر ضربدری کردن پاها، تغییر حالت صورت، پیچ و تاب خوردن، قوز کردن، تکان خوردن آشنا هستند. همین عادات نامناسب در طول شب نیز تکرار می شود.

عوامل بروز شب ادراری ثانویه:

شب ادراری ثانویه می تواند نشانه ای از یک مشکل اساسی پزشکی یا عاطفی باشد. کودکِ دچار عارضه شب ادراری ثانویه می تواند علائم دیگری نظیر بی اختیاری در روز را نیز داشته باشد. عوامل شب ادراری ثانویه می تواند یک یا چند مورد از عوامل زیر باشد:

عفونت ادراری:

عفونت ادراری موجب تحریک مثانه و باعث ایجاد درد و یا تحریک ادرار، افزایش میل به ادرار کردن (فوری) و تکرر ادرار می شود. عفونت های دستگاه ادراری در کودکان ممكن است نمایانگر مشكلات دیگری مانند مشکلات آناتومیکی باشند.

دیابت:

افراد مبتلا به دیابت سطح بالایی از قند در خون خود دارند. بدن با افزایش ادرار سعی در دفع قند اضافه بدن دارد. تکرر ادرار نشانه شایع دیابت است.

اختلال ساختاری یا آناتومیک:

اختلال در اندامها، عضلات یا اعصابی که در ادرار دخالت دارند، می تواند باعث بی اختیاری یا سایر مشکلات ادراری شود که می تواند به صورت شب ادراری بروز کند.

مشکلات عصبی:

اختلالات در سیستم عصبی، یا آسیب یا بیماری سیستم عصبی، می تواند تعادل مغزی عصبی را کنترل کند که ادرار را کنترل می کند.

مشکلات عاطفی:

گاهی اوقات یک زندگی خانوادگی استرس زا مانند خانه ای که والدین در آن وقت خود را به درگیری و مشاجره سپری می کنند، باعث شب ادراری کودکان می شود. تغییرات بزرگی مانند شروع مدرسه، متولد شدن یک نوزاد جدید و یا رفتن به یک خانه جدید، تنش های دیگر است که می تواند باعث شب ادراری شود. کودکاني که از لحاظ جسمی و جنسی نیز مورد آزار قرار می گيرند نیز بعضا دچار شب ادراری می شوند.

آیا شب ادراری ارثی است؟

شب ادراری معمولا در خانواده تکرار می شود. بسیاری از کودکانی که دچار شب ادراری هستند والدینشان نیز در همان سن دچار این مشکل بوده اند. اکثر این کودکان نیز در حدود همان سن که مشکل شب ادراری والدینشان برطرف شده، بر این مشکل غلبه خواهند کرد.

منبع مقاله لاتین : WebMD

هرگز کودک خود را به خاطر شب ادراری سرزنش و یا تنبیه نکنید زیرا این کار علاوه بر اثرات منفی که بر شخصیت او به جای می گذارد موجب افزایش این مشکل نیز خواهد شد.

رفتار مناسب با کودکان بعد از شب ادراری

  • شب ادراری تا چه سنی طبیعی است؟
  • از کجا متوجه اختلالاتی شوم که موجب شب ادراری کودک من می شود؟
  • آیا بی اختیاری ادراری مانند شب ادراری است؟
  • آیا فرزند من با اختلالات عاطفی مواجه است؟

شما می توانید پاسخ سوالات خود را با دریافت مشاوره ی رایگان روانشناسی کودک از طریق لینک زیر بدست آورید.

مشاوره رایگان روانشناسی کودک تک

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

تصویر امنیتی