در سه ماهه دوم بارداری منتظر چه باشیم؟

کودک تَک

logo
ثبت نام
سه شنبه 1 آبان 1403 11:04:22

با ورود به سه ماهه دوم ، خستگی و کسالت صبحگاهی که در سه ماه اول بارداری تجربه کرده اید، از بین می رود و احساس انرژی بیشتری می کنید و فعالیتتان مثل سابق می شود.

در واقع سه ماهه دوم بارداری برای خیلی از بانوان، راحتترین دوره ی بارداری است. شما در این دوره زمان بیشتری دارید به این جهت که انرژی بیشتری دارید و می توانید خودتان را برای تولد فرزندتان آماده کنید.

در سه ماهه دوم بارداری، فرزند شما به سرعت رشد می کند. بین هفته ی 18 تا 22 بارداری باید یک سونوگرافی بارداری داشته باشید تا پزشک چگونگی رشد جنین را بررسی کند. همچنین شما می توانید از جنسیت فرزند خود مطلع شوید.

اگر چه در این دوران احساس بهتری نسبت به سه ماهه قبل دارید، اما تغییرات قابل توجهی در بدن شما رخ می دهد. در سه ماهه دوم چه تغییراتی در انتظار شماست:

کمردرد

وزنی که در چند ماه اخیر به شما اضافه شده است بر روی ستون مهره ها فشار وارد می کند و موجب کمردرد می شود. برای کاهش درد، صاف بنشینید و از صندلی هایی استفاده کنید که پشتی مناسب دارند. در هنگام خواب نیز یک بالش بین پاهای خود قرار دهید. از کفش های بدون پاشنه و راحت استفاده نمایید. در صورتی که درد قابل تحمل نبود از کسی بخواهید تا کمر شما را ماساژ دهد.

کمرد درد در سه ماه دوم بارداری

خونریزی از لثه ها

حدود نیمی از زنان باردار، لثه های حساس و متورمی را تجربه خواهند کرد. تغییرات هورمونی، خون بیشتری را به لثه های شما می فرستد که باعث می شود آنها حساس تر شده و به راحتی خونریزی کند. التهاب لثه ها بعد از تولد نوزاد به حالت قبل بازمی گردد. در این مدت از مسواک های نرم تر استفاده کنید. در زمان استفاده از نخ دندان محتاط باشید و به بهداشت دندان های خود اهمیت دهید.

تحقیقات نشان داده است زنانی که در دوران بارداری بیماری لثه داشته اند، بیشتر در معرض زایمان زودرس و تولد نوزاد کم وزن قرار دارند.

بزرگ شدن پستان ها

حساسیت و دردناک بودن پستان ها که در سه ماه اول تجربه کرده اید، کمتر می شود ولی رشد آنها متوقف نمی شود زیرا برای شیر دادن به نوزاد آماده می شود. استفاده از لباس های زیر مناسب، به راحتی شما کمک خواهد نمود.

گرفتگی و خونریزی بینی

تغییرات هورمونی باعث می شود که مخاط درون بینی شما افزایش یابد و شب ها خروپف کنید. این تغییرات همچنین باعث می شود تا امکان خونریزی از بینی شما نیز بیشتر شود. استفاده از قطره بینی سالین یکی از راههای موثر برای رفع این مشکل است. شما همچنین می توانید از دستگاه های بخور برای مرطوب نگه داشتن دمای اتاق خود استفاده کنید. در مواقع خونریزی از بینی نیز سر خود را مستقیم نگه دارید (سر خود را به طوری که شیب به عقب داشته باشد بالا نگیرید) و چند دقیقه بینی خود را فشار دهید.

ترشح

ترشحات سفید شیری رنگ خفیف در اوایل بارداری طبیعی است. در صورتی که راحت تر هستید می توانید از پدهای بهداشتی استفاده کنید. اگر ترشحات به رنگ سبز، زرد، شفاف و یا خون آلود هستند، این مسئله را با پزشک خود مطرح کنید زیرا می تواند نشانه ی عفونت باشد.

علائم خطر در دوران بارداری را بشناسید

تکرر ادرار

رحم در طول سه ماهه دوم از حفره ی لگنی خارج می شود بنابراین تکرر ادرار شما کمی نسبت به سه ماه گذشته کمتر میشود. رحم در سه ماه بعد به جای قبلی خود بازمی گردد.

رشد مو

هورمون های بارداری ممکن است رشد موهای زائد را افزایش دهند. موهای سر نیز ضخیم تر می شود. اصلاح موها شاید آسان ترین راه نباشد ولی تنها راه شما خواهد بود. بسیاری از متخصصان استفاده از لیزر، الکترولیز، موم و کرم های موبر را توصیه نمی کنند. برای دریافت راهنمایی های بیشتر با پزشک خود مشورت کنید.

سردرد

سردرد یکی از مشکلات شایع زنان باردار است.سعی کنید تا می توانید استراحت کنید و از تکنیک های ریلکسیشن استفاده کنید. آسپریین و ایبپروفن نباید در دوران بارداری مصرف شود اما ممکن است پزشک شما برای سردرد استامینوفن تجویز کند.

سردرد در سه ماهه دوم بارداری

سوزش سر دل و یبوست

در اثر تولید بیشتر هورمون پروژسترون، ماهیچه های خاصی از جمله دریچه ی مری سست می شوند. در نتیجه غذاهای موجود در معده و اسید معده به مری بر می گردند و موجب سوزش سر دل می شود. برای رفع این مشکل وعده های غذایی سبک خود را افزایش دهید و از مصرف غذاهای چرب و تند و اسیدی (مانند مرکبات) خودداری کنید. برای درمان یبوست نیز فیبر بیشتری را به رژیم غذایی خود اضافه کنید. تحرک فیزیکی بیشتر نیز می تواند به شما کمک کند.

هموروئید

هموروئید یا بواسیر همان ورم رگ های انتهای مقعد است. این رگ ها در دوران بارداری به دلیل خون رسانی بیشتر و فشار رشد رحم ، ممکن است متورم شوند که باعث خارش و درد می شود. برای بهبود می توانید در تشت آب گرم بنشینید و یا از دکتر خود پمادهای مخصوص هموروئید را درخواست کنید.

حرکت جنین

در اواسط بارداری (هفته 20 ام) حرکت های ضعیف کودک را در شکم خود حس میکنید. اگر هنوز حس میکنید کودک تکان نخورده است، نگران نباشید. بعضی از زنان تا ماه ششم ، تحرکات کودک را حس نمیکنند.

تغییرات پوستی

تغییرات هورمونی در این دوره باعث می شود پوست شما کمی "براق" بنظر برسد. از طرفی افزایش رنگدانه های پوستی (ملانین) ممکن است روی صورت و شکم نشانه های قهوه ای ایجاد کند (به آن ماسک بارداری گفته می شود) . همه ی این تغییرات بعد از تولد نوزاد به حالت قبل باز می گردد. خطوط نازک قرمز مایل به بنفش نیز ممکن است در شکم، سینه ها و یا ران ها مشاهده شود که در اثر کشش پوست ظاهر شده اند. استفاده از مرطوب کننده می تواند در کاهش خارش به شما کمک کند.

رگ های عنکبوتی و واریس

گردش خون در این دوران برای خونرسانی به جنین افزایش می یابد. این جریان خون اضافی ممکن است باعث قرمز شدن رگ های خونی در سطح پوست شود که به آن رگ عنکبوتی گفته می شود. فشار بر روی پاها نیز می تواند خونرسانی به پایین بدن را کندتر کند که باعث آبی و بنفش شدن رگ ها می شود و به آن رگ های واریسی می گویند. در صورت مشاهده ی این علائم به پزشک خود اطلاع دهید.

افزایش وزن

با رفع کسالت صبحگاهی که سه ماه اول با آن مواجه بودید، به مرور اشتهای شما نیز افزایش می یابد.مراقبت تغذیه و افزایش وزن خود باشید، شما در این مدت فقط به 300 تا 500 کالری اضافه در روز نیاز دارید و در حدود 1 تا 1.2 پوند در هفته افزایش وزن خواهید داشت.

منبع مقاله لاتین: webmd.com

به کانال تلگرامی ما بپیوندید و از آخرین مقالات علمی بارداری مطلع شوید

از دوران بارداری چه می دانید:


علائم بارداری

سه ماه اول بارداری

نشانه های خطر در سه ماه اول بارداری

علائم بارداری را با سندروم پیش از قاعدگی اشتباه نگیرید!

سونوگرافی بارداری: مضر یا مفید

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

تصویر امنیتی