آیا بازی های کامپیوتری برای کودکان ضرر دارد؟

کودک تَک

logo
ثبت نام
سه شنبه 1 آبان 1403 11:12:31

همه ی ما می دانیم که آرام نشستن کودکان آن هم برای ساعت های طولانی مقابل بازی های کامپیوتری، نشانه ی خوبی نیست. شما در حال انجام کارهای خانه مانند تمیز کردن هستید و کودک تا آخر شب ساکت در اتاق کناری در حال بازی کردن است.بازی های کامپیوتری یا همان گیم (Game) اگر ساعت های زیادی را به خود اختصاص بدهد می تواند برای کودکان زیانبار باشد. آیا از عوارض آن اطلاع دارید؟ آیا این بازی ها بر سلامت اجتماعی کودک شما تاثیر می گذارد؟ برای دانستن این حقایق با کودک تک همراه شوید...

بازی های کامپیوتری، برخلاف نامشان؛ بازی نیستند. این که کودکان ساعت های زیادی یکجا بنشینند و به صفحه ی مانیتور یا گوشی خیره شوند و یا حتی تا نیمه های شب مشغول گیم باشند اصلا پدیده ی خوبی نیست تا در نهایت این گیم ها مانند یک دزد سلامتی و کودکی آنها را به سرقت ببرد.

بنابراین چند ساعت در روز بازی کامپیوتری بی ضرر است؟ تحقیقات نشان داده است که بازی کردن برای سه ساعت یا بیشتر در هر روز می تواند احساس شادی را در کودکان کمتر کند و در سنین جوانی آنها را دچار مشکل کند.

در اینجا دلایلی ارائه شده است که نشان می دهد چرا بازی کردن بیش از حد با وسایل الکترونیکی یا همان بازی های ویدئویی برای کودکان مضر است:

انزواگرایی

امروزه بازی های کامپیوتری می توانند نه تنها شهرهای دیگر، بلکه کشورهای دیگر را به هم مرتبط نمایند. بنابراین به عنوان پدر و مادر نه تنها درک صحیحی از بازیکن (گیمر) مقابل ندارید، حتی از کشوری که گیمر مقابل در آن اقامت دارد نیز بی اطلاع هستید!

بازی های کامپیوتری مطابق با ماهیت شان، کودکان را از جهان اطراف جدا می کنند. برخی از این بازی ها تک نفره هستند بنابراین این امکان وجود دارد که کودک برای ساعت ها با خودش بازی کند. در این صورت گرایش به انزواگری در جامعه در آینده بیشتر خواهد شد.

این بازی ها می توانند اعتیادآور باشند که موجب از دست دادن موقعیت های حیاتی اجتماعی و جلوگیری از رشد طبیعی دیگر روابط انسانی مانند مهارت های ارتباطی شود.

کودکان نیاز به تقویت و پرورش مجموعه مهارت های اجتماعی خود دارند و با گذراندن وقت خود در مقابل صفحه نمایشگر نه تنها مهارت های آنها تقویت نمی شود بلکه موجب انزواطلبی آنها نیز می شود. بنابراین با افراط در بازی های کامپیوتری، چنانچه به سن 21 سالگی برسند، مهارت های اجتماعی آنها به اندازه شخص 12 ساله خواهد بود.

انزواگرایی کودکان در اثر بازی های رایانه ای

بی احساس شدن

بله ما در جهانی زندگی می کنیم که جنگ در جای جای آن اتفاق می افتد و حتی متاسفانه انتهای داستان های کهن نیز به جنگ یا مرگ ختم می شود. اما این بدان معنا نیست که بتوان به کودک اجازه داد تا ساعت های طولانی وقت خود را صرف بازی های جنگی کند.

این امر که کودکان برای ساعتهای طولانی در معرض خشونت قرار می گیرند و از خشونت به عنوان یک عامل اصلی حل مسئله استفاده می شود؛ به مرور منجر به بی احساس شدن آنها می شود.

افزایش رفتارهای تهاجمی

انجمن روانشناسی آمریکا (APA) در وانشگتن دی سی مستقر شده است و بزرگترین مرکز علمی و حرفه ای روانشناسی در آمریکا بشمار می رود. این مرکز شامل 122500 محقق، مدرس، مشاور، پزشک و دانشجو است. این مرکز در سال 2015 تحقیقی انجام داد و دریافت "رابطه مستقیمی بین استفاده از بازی های ویدئویی خشونت آمیز و افزایش رفتارهای تهاجمی، تفکر تهاجمی و تمایلات تهاجمی است و این بازی ها موجب بروز ناهنجاری در رفتارهای اجتماعی و کاهش احساس همدردی و کاهش واکنش نسبت به خشونت می شود.(به این معنا که کودک نسبت به خشونت و ظلم به سایر افراد بی تفاوت می شود و واکنشی از خود نشان نمی دهد).

افزایش خشونت در بازی های کامپیوتری

به هدر رفتن زمان

مطالعات بنیاد خانواده کایزر(Kaiser) نشان می دهد که بچه ها امروزه به طور متوسط 7 ساعت و 38 دقیقه در هر روز را صرف بازی و سرگرمی های رسانه ای میکنند. این ساعات به بیش از 53 ساعت در هفته می رسد.

تصور کنید که کودکان در آن ساعت ها می توانستند چه کارهایی انجام دهند. کتاب هایی که می توانند بخوانند یا سرگرمی های سالمی که از آن منفعت ببرند. مکان هایی که می توانند کشف کنند. بنابراین با محدود کردن ساعات بازی آنها می توانید زمان بیشتری را به سرگرمی های خلاقانه آنها اختصاص دهید.

از فواید کتابخوانی برای کودکان چه می دانید؟خواندن این مقاله را از دست ندهید

افزایش وزن

بله افزایش وزن یکی از تاثیرات منفی بازی های کامپیوتری و مصرف بیش از حد رسانه ها بشمار می رود. کودکان به فعالیت نیاز دارند تا کالری های اضافه را بسوزانند. طبق تحقیقات، در آمریکا از هر سه نفر، یک نفر اضافه وزن دارد.

در نهایت ما نمی گوییم که بازی های کامپیوتری را به طور کامل محدود کنید، ما از والدین می خواهیم که اگر کودکان خیلی به بازی های کامپیوتری علاقه دارند؛ به آنها اجازه بازی دهند اما در ساعات مشخص و منطقی. با این کار کودکانی شادتر و سالم تر خواهید داشت. علاوه بر ساعات بازی کودکان، به نوع بازی آنها و به خصوص به میزان خشونت موجود در آنها نیز نظارت داشته باشید.

منبع مقاله لاتین:

weplayunplugged.com

بیشتر بدانید


بازی و سرگرمی کودکان

با مشکلات کودکم در مدرسه چه کنم؟

بیش فعالی کودکان

اسباب بازی کودک خود را مطابق با سن او انتخاب کنید

تقویت اعتماد بنفس کودک در 7+1 گام

افزایش اعتمادبنفس با بازی

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

تصویر امنیتی