تقویت اعتماد بنفس کودک در 8گام

کودک تَک

logo
ثبت نام
سه شنبه 1 آبان 1403 09:11:54

اگر کودک شما اعتماد بنفس پایینی دارد باید بدانید که در آینده فرد موفقی برای جامعه نخواهد بود. به طور قطع اعتماد بنفس در کودکی یکی از مهمترین دلایل موفقیت در بزرگسالی خواهد بود. تربیت یک فزرند درسخوان، هنرمند و یا حتی دانشمند بدون داشتن اعتمادبنفس یعنی به ثمر نشاندن یک درخت تنومند بدون میوه و فایده...القا حس مثبت به کودک یکی از بزرگترین هدیه هایی است که هر پدر و مادر می تواند به فرزند خود هدیه بدهد. کودک با عزت نفس خود را شایسته و مورد احترام می بینند و در آینده به افراد شاد و پرباری در جامعه تبدیل می شوند. رعایت نکردن موارد زیر یعنی داشتن فرزندی بدون عزت نفس...

به شما پیشنهاد می دهیم قبل از خواندن این مطلب "خلق و خوی ذاتی کودک" خود را بشناسید

به کودک خود حق انتخاب بدهید:

یک سری گزینه های معقول و مناسب را پیش پای کودک خود بگذارید تا کودک احساس قدرت کند. برای مثال برای صبحانه به او گزینه هایی مثل تخم مرغ و کره را به او پیشنهاد دهید. انتخاب گزینه های ساده در دوران کودکی به وی کمک می کند تا در آینده در گرفتن تصمیمات سخت و پیچیده موفق تر عمل کند.

برای او هر کاری را انجام ندهید:

شکیبا باشید و اجازه دهید که خود او کارهای شخصی اش را انجام دهد. به عنوان مثال: اگر چه پوشاندن لباس های یک کودک پیش دبستانی به مراتب سریعتر و راحت تر از پوشیدن توسط خود اوست ولی اجازه دهید که کودک خودش این کار را انجام دهد. این کار به کودک کمک می کند تا مهارت های جدید را یاد بگیرد . هر چقدر با چالش های بیشتری مواجه شود اعتمادبنفس و قابلیت های بیشتری پیدا میکند. این مسئله به خصوص برای کودکانی که خلق و خوی ذاتی با سرخوردگی بالا دارند صدق می کند.

به او بیاموزید که هیچکس کامل نیست:

به منظور تقویت اعتماد بنفس کودک خود به او یاد بدهید که هیچکس کامل نیست و کسی از او همچین توقعی ندارد. واکنشی که در برابر اشتباهات و دلسردی های کودک خود انجام می دهید درواقع همان شیوه ای می شود که کودک شما در برابر مشکلات پیش خواهد گرفت. البته برخی از کودکان در برابر مشکلات به طور ذاتی غیرمقاوم هستند. که این مسئله به خلق و خوی ذاتی آنها بر میگردد.

تعریف و ستایش بیجا ممنوع:

کودکان در تشخیص تعریف و تمجیدهای بی پایه و اساس استاد هستند. گاهی از آنها تعریف کنید ولی سعی کنید از واژه های اغراق آمیز اجتناب کنید. به عنوان مثال زمانی که نقاشی کودک خود را میبینید به جای :" وای عالیه...تو بهترین نقاش دنیا هستی" از عبارت : "من واقعا نقاشی تو را دوست دارم که همه خانواده را با هم کشیدی..تو حتی به جزئیاتی مثل ریش پدرت هم توجه کردی.."بعضی از والدین برای افزایش اعتمادبنفس او بیش از حد از او تعریف میکنند ولی اینکار نتیجه عکس خواهد داشت.

در کارهای خانه (مناسب سن وی) او را شریک کنید:

به کودکان برای انجام کارهایی مانند چیدن میز، پهن کردن سفره، مرتب کردن اتاق و ... متناسب سن و توانایی های او مسئولیت بدهید. در این صورت احساس مفید و شایسته بودن در کودک و همجنین مهارت های حل مسئله تقویت می گردد و به تدریج اعتمادبنفس او افزایش خواهد یافت.

کودکان را در کارهای خانه سهیم کنید

مقایسه ممنوع:

کودکان خود را با یکدیگر مقایسه نکنید در عوض از ویژگی های فردی و مثبت هر کدام تقدیر کنید. این کار موجب تضعیف شخصیتی او و در نهایت کاهش اعتمادبنفس او خواهد بود.

هرگز از تحقیر کردن برای جلب توجه او استفاده نکنید:

هرگز احساسات کودک خود را نادیده نگیرید. هنگامی که عصبانی هستید چیزی نگویید و کمی تامل کنید تا حرفی نزنید که بعدا پشیمان شوید. به خاطر داشته باشید که شما کارهای کودکتان را دوست ندارید و نه خود او را و سعی کنید این مسئله را به کودکانتان هم نشان دهید. اگر عزت نفس او برای شما اهمیت دارد این کار را برای همیشه ترک کنید.

برای کودک خود زمان بگذارید:

سعی کنید با کودک خود ارتباط چهره به چهره داشته باشید و در زمانهایی مثل دوچرخه سواری، غذا خوردن و .. زمانهایی را در نظر بگیرید که با کودک خود تنها باشید و با او صحبت کنید . این یک فرصت استثنائی است که آنچه در ذهن کودک است را بفهمید و هر دو احساسات خود را بیان کنید. کودک پس از اینکه حس کند شما حاضر هستید برای او وقت صرف کنید اعتمادبنفس بالایی پیدا خواهد کرد. می توانید بازی های مناسب با سن او را یاد بگیرید و در به تناسب زمان خود با آنها بازی کنید. همچنین برای بازی از اسباب بازی های متناسب با سن کودک استفاده کنید.

منبع مقاله لاتین: parents.com

  • آیا کودک شما خجالتی و بدون اعتمادبنفس است؟
  • آیا خجالتی بودن نشانه کمبود اعتماد بنفس است؟
  • آیا کودک شما در مدرسه خجالتی است و این مسئله موجب افت تحصیلی او شده است؟
  • آیا مقایسه کودکان با یکدیگر اساسا کار غلطی است؟ آیا می توان او را با رفتارهای گذشته خودش مقایسه کرد؟
  • چگونه عزت نفس کودک خود را اندازه گیری کنیم؟
  • آیا شب ادراری نشانه کمبود اعتمادبنفس است؟

شما می توانید پاسخ سوالات خود را با دریافت مشاوره ی رایگان روانشناسی کودک از طریق لینک زیر بدست آورید.

مشاوره رایگان روانشناسی کودک تک

کانال تلگرام کودک تک

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

تصویر امنیتی