افزایش شانس بارداری دوقلو و یا چندقلو!

کودک تَک

logo
ثبت نام
سه شنبه 1 آبان 1403 09:02:31

خیلی از مادران علاقه دارند تا با یکبار زایمان صاحب دو فرزند شوند. آیا راهی برای تحقق این رویا هست؟ آیا راهکاری برای افزایش شانس بارداری دوقلو وجود دارد؟ تیم تخصصی مجله اینترنتی مادر و کودک اینبار به بررسی فاکتورهایی می پردازد که شانس بارداری موفق دوقلو و یا چند قلو را افزایش می دهد. با ما همراه باشید...

سابقه خانوادگی ، شیوه زندگی و لایف استایل، تعداد فرزندان ، سن مادر، منطقه زندگی ودرمان باروری مواردی هستند که شانس بارداری دوقلو و یا چندقلوزایی را افزایش می دهند.

بسیاری از کارشناسان باروری معتقدند که دوقلوزایی بیشتر از آنچه ما فکر می کنیم، رایج است.

قبل از اینکه ما درباره بالا بردن شانسمان برای دوقلوزایی صحبت کنیم، باید بدانیم که دوقلوها چگونه به وجود می آیند. احتمالا می دانید که دو نوع دوقلو وجود دارد: همسان و غیر همسان

دوقلوهای همسان یا دوقطبی هنگام تخمک گذاری توسط یک اسپرم، که به دو جنین جداگانه تقسیم می شود، ساخته می شوند. آن ها نه تنها یکسان اند بلکه ساختار ژنتیکی و جفت مشابه را به اشتراک می گذارند. دوقلوهای همسان معمولا مبهم و پیچیده ترند. این در حالی است که دوقلوهای غیر همسان در اثر آزاد شدن دو تخمک و بارور شدن همزمان آنها ایجاد می شوند. این دوقلوها را به عنوان دو تخمکی یا دی زیگوتیک (DZ) نیز می شناسند. این دوقلوها شایع تر از دوقلوهای همسان هستند.

دو قلوهای همیسان و غیرهمسان

دیوید دیویس، مشاور متخصص زنان و زایمان در بیمارستان Queen Alexandra می گوید: "دوقلوهای همسان که حدود یک سوم حاملگی های دوقلو را شامل می شوند، از یک اسپرم می آیند و این یک اتفاق کاملا طبیعی است و هیچ عامل شناخته شده ای در آن ها نقش ندارد، اما در دوقلوهای غیر همسان که از اسپرم های مختلف می آیند، چندین عامل مشترک نقش دارند.

سابقه خانوادگی شما

اگر دوقلوزایی در خانواده مادری شایع باشد احتمال اینکه دختر خانواده هم دوقلو باردار شود، افزایش می‌یابد بنابراین دوقلوزایی بیشتر از خانواده مادری به ارث می رسد. در حقیقت در دوقلوزایی سابقه خانوادگی شما مهم است، نه همسرتان.

در این مورد دیوید معتقد است که همه چیز بستگی به زن دارد، چرا که مردان نمی توانند بیش از یک تخمک آزاد کنند، اگر مادر و یا مادربزرگ مادری شما دوقلوهای همسان داشته است، احتمال ارث رسیدن این ژن به شما و در نتیجه تخمک گذاری چندگانه و در نتیجه داشتن دوقلوهای همسان در شما بسیار بالا خواهد بود.

سبک زندگی

برخی از مطالعات حاکی از آن است که رژیم غذایی می تواند علت دوقلوزایی در برخی مادران باشد. در زنانی که رژیم کم چرب دارند و یا گیاهخوار هستند، نسبت به کسانی که گوشت و شیر می خورند کمتر احتمال دوقلوزایی وجود دارد. علل احتمالی این اتفاق، تغییرات هورمونی افراد با رژیم های متفاوت است. در نتیجه اگر گیاه خوار هستید و به دوقلوزایی بسیار علاقه مند هستید، باید برخی از مواد غذایی که باعث افزایش درصد دوقلوزایی می شود، را تا زمان زایمان به رژیم غذایی تان اضافه کنید.علاوه بر اینها مطالعات نشان داده است که مصرف مقادیر فراوان لبنیات، احتمال دوقلوزایی را افزایش می دهد.از طرفی تاثیر برخی رفتارها در دوران بارداری مانند ورزش هنوز به اثبات نرسیده است.

ایده دیگری که در این زمینه موثر است، قرص های پیشگیری از بارداری یا همان قرص های ضدبارداری هستند، چرا که پس ازاینکه شما در طول یک سیکل از این قرص ها استفاده کنید پس از اتمام سیکل بدن از طریق یک مرحله تعدیل هورمونی قادر به آزاد کردن تخمک های بیشتری است.

از این رو، در برخی موارد مصرف داروهای هورمونی منجر به تخمک گذاری چندگانه و درنتیجه افزایش شانس چند قلوزایی می گردد.

تعداد فرزندان شما

اگر در بارداری قبلی تان سابقه دوقلوزایی را داشته اید، به احتمال زیاد دوباره بارداری چندقلو خواهید داشت. تخمین زده می شود که مادرانی که سابقه بارداری چند قلو داشته اند، چهار برابر بیشتر از زنانی که تا به حال باردار نشده اند و یا یک فرزند داشته اند، شانس چند قلوزایی دارند.

سن مادر

مادرانی با سن بالاتر نسبت به مادرانی که سن کمتری دارند ، احتمال دوقلوزایی بیشتری دارند. به طور طبیعی به نظر می رسد که بارداری های دوقلویی و سه قلویی در زنان 30 تا 40 ساله شایع تر است.

دیوید می گوید: مسئله اهمیت سن در دوقلوزایی به نحوه عملکرد تخمدان ها برمی گردد. اینطور که به نظر می رسد با افزایش سن مادر، سرعت تخمک گذاری به مرور نیز افزایش می یابد.

اما کارشناس باروری، دکتر کانن می افزاید: " احتمال بارداری های دوقلویی از آن جهت در زنان مسن تر افزایش می یابد که هنگامی که شما به پایان سن باروری نزدیک می شوید، بدنتان کمی مضطرب است و اغلب بیش از یک تخمک آزاد می کند، این در حالی است که بارداری در سن های بالا نیز خطرناک است چرا که فرزندانی که مادرانی با سن بالادارند، به احتمال بیشتری در معرض خطرات ژنتیکی قرار می گیرند و از طرفی احتمال سقط جنین نیز در سنین بالا بیشتر است.

منطقه زندگی شما

در اروپای غربی از هر 60 حاملگی یک دوقلوزایی مشاهده می شود، این در حالی است که در جنوب شرق آسیا دوقلو و یا چندقلوزایی بسیار نادر است. در ضمن اینکه حاملگی دو قلویی در نژاد سیاه پوست بیشتر از سفید پوستان است: بطوری که در بعضی از کشورهای آفریقایی مثل نیجریه از هر بیست حاملگی یک مورد دوقلو گزارش شده است.

دیوید می گوید: " هیچ نظریه واقعی وجود ندارد که من از آن مطلع باشم اما جالب اینجاست که به عنوان مثال اگر شما اصالتا نیجریه ای باشید ولی در یک کشور دیگر زندگی کنید، نسبت به کسی که ساکن نیجریه است احتمال کمتری وجود دارد که بچه های دوقلو داشته باشید. پس می توان نتیجه گرفت که آب و هوا تاثیر زیادی بر روی دوقلوزایی دارد"

درمان باروری

یکی از مسائل مهمی که باعث افزایش احتمال دوقلوزایی می شود، درمان های باروری مانند IVF است.

دیوید می گوید: 'هنگامی که در ایالات متحده طی دهه 1970 و 1980 درمان ناباروری از طریق IVF آغاز به فعالیت کرد، میزان حاملگی های دوقلویی تقریبا دوبرابر شده است. دلیل این اتفاق این است که در این روش به بدن شما داروهایی داده می شود که باعث تحریک تخمک گذاری می شود، در نهایت این امر به بارداری های دوقلویی و یا چندقلویی می انجامد.

البته نمی توان گفت تمام مادرانی که با روش IVF باردار می شوند چند قلو دارند، ولی امروزه درصد چشمگیری از افرادی که از IVF استفاده می کنند، دارای دوقلوهای همسان می شوند.

لینک مقاله لاتین: motherandbaby.co.uk

  • آیا از افسردگی بعد از زایمان رنج می برید؟
  • از درمان های باروری نوین چه می دانید؟
  • آیا تغییر جنسیت جنین امکان پذیر است؟
  • از کجا بفهمیم که دوقلو یا چندقلو باردار هستیم؟
  • آیا احتمال سقط جنین در بارداری های دوقلو کمتر است؟

شما می توانید پاسخ سوالات خود را با دریافت مشاوره ی رایگان روانشناسی کودک از طریق لینک زیر بدست آورید.

مشاوره رایگان روانشناسی کودک تک

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

تصویر امنیتی