درباره مراحل رشد کودک بیشتر بدانیم

کودک تَک

logo
ثبت نام
سه شنبه 1 آبان 1403 15:14:08

درباره ی مراحل رشد کودک خود بیشتر بدانید

اولین نگاه کودک

کودک متولد شده است

قدرت بینایی کودک به سرعت شروع به تکامل می کند. در هنگام تولد، چشم نوزاد شما دارای بینایی 400/20 است، اما بینایی او به سرعت در حال پیشرفت است و خود را به سطح بالغ 20/20 در سن 3-5 سال خواهد رساند. رشد سریع بینایی در ماه اول برای او بسیار اهمیت دارد.کودک تک اولین مجله مادر و کودک در این مطلب مراحل رشد کامل قدرت بینایی و توانایی های دیگر کودک را شرح می دهد.

هفته اول: دید تار

در هفته اول، کودک تنها می تواند اشیاء در حدود 8-12 اینچی را در مقابل صورت خود را ببیند. این فاصله تقریبا همان فاصله صورت او تا شما در زمان شیر خوردن است.نوزادان فقط چند ثانیه می توانند به جایی خیره شوند.

نکته ای برای مادر: برای کمک به رشد بصری در هر دو چشم، سعی کنید در هنگام تغذیه کودک را از هر دو سینه شیر دهید. به این ترتیب، هر دو چشم به صورت یکسان عمل می کنند. نگران نباشید که به صورت و حریم شخصی او نزدیک می شوید، زمانی که با او صحبت می کنید به صورت او نگاه کنید.

هفته اول : همه چیز سیاه و سفید است.

به محض به دنیا آمدن ، کودک شما همه چیز را سیاه و سفید و با سایه های خاکستری می بیند. با گذشت چند ماه، سیستم بصری رنگی کودک شروع به توسعه می کند. به همین دلیل، کودک دوست دارد رنگ های با کنتراست را در الگوهای هندسی نگاه کند. کودکتان دید رنگی خود را در حدود 4 ماه کامل می کند.

هفته دوم تولد کودک: تشخیص چهره والدین

با گذشت دو هفته احتمالا می تواند چهره والدین خود را بشناسد. زمانی که با او مشغول بازی و یا صحبت هستید او چند ثانیه به چشمانتان خیره می شود.فقط همیشه در محدوده ی دید او که در حدود 8-12 اینچ است قرار بگیرید.این همان زمان نزدیکی شما به فرزندتان است.

هفته ی سوم: ثابت نگه داشتن و خیره شدن چشم

در این مرحله، کودک شما ممکن است چهره شما را تشخیص دهد، اما هنوز فقط می تواند چیزهایی که در مقابلش در فاصله ی که 8-12 اینچی او قرار دارند را ببیند. با این حال، توجه او ممکن است طولانی تر شده باشد. تا کنون، کودک ممکن است فقط چند ثانیه به صورت شما خیره شود. در حال حاضر او قادر است تا چشمانش را 10 ثانیه ثابت نگه دارد.

نکته ای برای مادر: با وجود اینکه ممکن است به نظر نرسد، چشمهای کودک با سرعت در حال تغییر هستند. با صحبت کردن و نشان دادن چهره های بشاش، لبخند زدن از نزدیک ، قدرت دید کودک خود را تحریک کنید. با قرار دادن اسباب بازی های پررنگ در جلوی او، او را تشویق کنید.

هفته ی چهارم : نگاه کردن کودک به پشت و جلو

کودک ممکن است شروع به نگاه کردن به چیزهایی که در اطرف او وجود دارد نماید، همانطور که آنها در جلوی او حرکت می کنند. اما او این کار را با چرخاندن سرش انجام می دهد. زیرا تا 2-4 ماهگی قادر نخواهد بود چشمانش را حرکت دهد.

مراحل ماهیانه رشد کودک

مهم است که به یاد داشته باشیم که هر کودک سرعت رشد متفاوتی دارد. اسلایدهای زیر کلیه دستورالعمل های کلی را که متخصصان اطفال و چشم پزشکان اطفال دارند، به اشتراک می گذارند تا اطمینان حاصل کنید که کودک شما به طور طبیعی رشد می کند. در این جا، پزشکان مراحل دید کودک شما را بیان می کنند تا مطمئن شوید که پیشرفت قدرت بینایی کودک در مسیر درست قرار دارد. از آنجا که همه بچه ها به طور متفاوت رشد می کنند، ممکن است متوجه شوید که برخی از ماه ها و مراحل رشد کودک همپوشانی دارند.

مراحل یک ماهگی نوزاد:

  1. چشم ها و سرش را در مقابل نور حرکت می دهد.
  2. اشیایی که در مقابلش به صورت افقی حرکت داده می شوند را با چشم دنبال می کند.
  3. با مراقبش تماس چشمی برقرار می کند.

نکته ای برای مادر: در 1 ماهگی، چشم های کودک به نور زیاد حساس نیستند. نگران روشن یا خاموش کردن چراغ در زمان خواب او نباشید.روی کیفیت خواب او تاثیری ندارد.

مراحل دو تا سه ماهگی نوزاد:

  1. یک شی را که به صورت عمودی یا دایره ای در حرکت است دنبال می کند.
  2. چهره ها را تشخیص می دهد.بدون کمک سر می تواند چشمهایش را حرکت دهد.
  3. به نور حساسیت بیشتری نشان می دهد.
  4. دست ها و پاهایش را می شناسد.
  5. با دیدن صحنه های جالب واکنش نشان می دهد.

نکته ای برای مادران:اکنون زمان خرید یک آویز برای بالای گهواره او است.کودک دوست دارد به پشت دراز بکشد و اشیای بالای سرش را نگاه کند.در این سن کودک لب های شما را زمانی که برایش کتابی می خوانید ، آوازی می خوانید و یا با او صحبت می کنید تماشا می کند.

مراحل سه تا شش ماهگی:

  1. دستها و پاهایش را مانند یک اسباب بازی تماشا می کند و آنها را کاوش می کند.
  2. اسباب بازی هایی که می افتند و می چرخند را مشاهده می کند.
  3. تثبیت تغییر در میان خط میانی (حرکت از چپ به راست).
  4. به تدریج حوزه ی دید خود را گسترش می دهد.
  5. به اتاقی که در آن قرار دارد توجه می کند.
  6. چشمها را بدون حرکت سر تکان می دهد.

در این مرحله، کودک شما بیشتر به اسباب بازی ها و تصاویر علاقه مند می شود. او به طور مداوم چیزهایی که دیدش را تحریک می کنند را درک می کند. اطمینان حاصل کنید که اسباب بازی در دسترس او باشد. همچنین، اگر قبلا فکر نکرده اید، شروع به خواندن کتاب های مصور کنید.

مراحل هفت تا ده ماهگی

  1. به دیدن تصاویر علاقمند می شود.
  2. به تکه نان توجه نشان می دهد(امیدوارم که روی میز باشد نه روی زمین)
  3. اشیای نیمه پنهان را تشخیص می دهد.

مراحل یازده تا دوازده ماهگی

  1. از پنجره بیرون را می بیند و مردم را می شناسد.
  2. تصاویر را تشخیص می دهد.
  3. قایم باشک بازی می کند.
  4. به صورت بصری در خانه ظاهر می شود.
  5. نسبت به تقویت دید خود مشتاق است.

صورت های خندان

در طول توسعه دید کودک - به ویژه در اوایل 3-4 ماهگی - بهترین تحریک کننده ی بصری دیدن فرد مراقبت کننده است. شواهد علمی وجود دارد که نوزادان برای مشاهده چهره های انسانی از موارد ژنتیکی بیشتر استفاده می کنند. با این حال، آنها واقعا به دنبال نگاه کردن به صورت ما نیستند. آنچه آنها نگاه می کنند خط رویش موی سر ماست. بچه ها کنتراست بین پوست و موی سو را دوست دارند.

در مطب پزشک

متخصص اطفال دید کودک شما را در طی بازبینی های برنامه ریزی شده خود بررسی می کند. اکثر اوقات، او آن را چنان با سرعت انجام می دهد حتی ممکن است متوجه آن نشوید. به همین دلیل لازم است تا نوزاد شما تا 6 ماهگی مورد معاینه چشم قرار بگیرد. اما نگران نباشید از پزشک متخصص اطفال در مورد وضعیت چشم فرزندتان در زمان ویزیت سوال کنید. و اگر فکر میکنید قبل از معاینه 6 ماهگی ، چشمهای کودک مشکلی دارد به غریزه خود اعتماد کنید و او را برای معاینه پیش پزشک ببرید.

علائم هشدار درباره چشم کودک

دکتر داوود کواتز، متخصص چشم پزشک اطفال و خبرنگار بالینی آکادمی چشم پزشکی، می گوید اگر چشم کودک باز باشد، در حال رشد است. با این حال، هنوز هم مهم است که از علائمی آگاه باشید که معاینه پزشک را طلب می کند. در اینجا مواردی هست که ممکن است بخواهید از آنها مطلع باشید:

  1. تنظیم نبودن چشم کودک: برخی از حالت های عدم تطبیق دو چشم در ماههای اول طبیعی است.اما اگر به صورت طولانی مدت چشم ها به سمت داخل و یا خارج هستند می توانند نشان دهنده ی مشکلی باشند.
  2. اشک زیاد
  3. مشکلات ارثی چشمی
  4. اختلالات ساختاری چشم

علایم بیشتر هشدار درباره بیماری های چشمی نوزاد

  1. پرش چشم
  2. درد ، خارش ، تحریک چشم
  3. قرمزی مداوم چشم
  4. خشکی پلک
  5. حساسیت شدید به نور
  6. مشاهده رنگ سفید ، خاکستری ، زرد در مردمک چشم

منبع : parents

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

تصویر امنیتی