9 ماده غذایی ضروری برای کودکان

کودک تَک

logo
ثبت نام
سه شنبه 1 آبان 1403 12:50:00

اکثر والدین نگران رشد و تغذیه ی صحیح کودک خود هستند و همه کم و بیش اطلاعاتی درباره ی "رژیم متعادل" برای کودکان دارند. اما رژیم متعادل به چه رژیمی گفته می شود؟ آیا می دانید در صورتی که کودک مواد مورد نیاز بدن خود را دریافت نکند؛ نه تنها در رشد کودک بلکه در سلامت و آینده وی نیز تاثیر گذار خواهد بود؟ در این مقاله قصد داریم 9 مواد مغذی که هر کودک می بایست روزانه آنها را دریافت کند را معرفی کنیم. برای آشنایی با تغذیه ی صحیح کودک با ما همراه شوید:

تغذیه یکی از مهمترین عوامل سلامت کودک در طول زندگی او خواهد بود.

پروتئین

پروتئین به ساخت سلول در بدن کمک می کند، غذا را به انرژی تبدیل می کند، وظیفه ی مبارزه با عفونت را دارد و اکسیژن را حمل می کند. غذاهای حاوی پروتئین بالا عبارتند از:

گوشت
مرغ
ماهی
تخم مرغ
آجیل
لوبیا
محصولات لبنی

کربوهیدرات

در حالی که آخرین روند رژیم های غذایی به سمت "کاهش کربوهیدرات ها" است، اما کربوهیدرات ها در واقع مهم ترین منبع تامین انرژی در بدن هستند. جالب است بدانید بدن برای استفاده از چربی و پروتئین به کربوهیدرات احتیاج دارد. کربوهیدرات همچنین برای ساخت و تعمیر بافت ها مورد نیاز است. کربوهیدرات ها به شکل های مختلفی (قندها، نشاسته و فیبر) وجود دارند، اما بچه ها باید بیشتر از نشاسته ها و فیبر استفاده کنند و کمتر قند مصرف کنند. غذاهایی که دارای کربوهیدرات های بالایی هستند عبارتند از:

نان
غلات
برنج
پاستا
سیب زمینی

آیا مایلید طرز تهیه غذاهای فینگرفود را دریافت کنید؟ برای شما پیشنهادی داریم:اولین غذاهای فینگرفود کودکان

چربی ها

چربی ها یک منبع عالی انرژی برای بچه ها هستند و به راحتی در بدن کودک ذخیره می شوند. آنها همچنین به بدن کمک می کنند تا از سایر مواد مغذی استفاده نماید. غذاهایی که حاوی مقادیر زیادی چربی هستند عبارتند از:

فراورده های لبنی کامل (پرچرب)
روغن های آشپزی
گوشت
ماهی
آجیل

کلسیم

کلسیم برای کمک به ایجاد استخوان و دندان سالم برای هر کودک ضروری است. کلسیم همچنین برای انعقاد خون، سیستم عصبی، عضلات و عملکرد قلب نیز مهم است. غذاهای حاوی مقادیر بالایی از کلسیم عبارتند از:

شیر
پنیر
ماست
بستنی
زرده تخم مرغ
کلم بروکلی
اسفناج
پنیر توفو

آهن

آهن برای کودک ضروری است که گلبول های قرمز سالم تولید کند تا آن گلبولها اکسیژن را به سلول های بدن منتقل نمایند. غذاهایی که حاوی مقادیر زیادی آهن هستند عبارتند از:

گوشت قرمز
جگر
مرغ
دانه های غلات
لوبیا
آجیل
غلات غنی شده آهن

فولات (ویتامین B9) یا همان فولیک اسید

فولات همانطور که برای مادران بعد از تولد نوزاد نیاز است، برای کودکان نیز با اهمیت است. یکی از ویتامین های دسته B، فولات است که برای رشد و تکامل سلولهای کودک مورد نیاز است.
کمبود فولات موجب آنمی (کم خونی) می گردد. مواد غذایی سرشار از فولات عبارتند از:

غلات کامل
عدس
نخود
مارچوبه
اسفناج
لوبیا قرمز یا لوبیا چیتی
جوانه کلم بروکلی

تهیه غذاهای سرشار از مواد مغذی همواره برای کودکان بدغذا یک چالش بوده است، برای شما پیشنهادی داریم: آشپزی برای کودکان بدغذا!

فیبر

فیبر به عملکرد صحیح روده و هضم غذا کمک شایانی می کند. فیبر همچنین می تواند در کاهش احتمال ابتلا به بیماری های قلبی و سرطان در آینده کودک نقش مهمی داشته باشد. غذاهای حاوی فیبر بالا عبارتند از:

غلات کامل
نخود
عدس
لوبیا
دانه ها (مانند تخمه آفتابگردان)
آجیل

ویتامین A

ویتامین A برای کودکان و بزرگسالان فواید متنوعی دارد. در واقع ویتامین A هم به رشد کمک می کند و هم به چشم برای تنظیم مردمک در نور کم و روشن کمک می کند. ویتامین A پوست را سالم و جوان نگه می دارد و بدن را در برابر عفونت مقاوم نگه می دارد . غذاهایی که حاوی مقادیر بالای ویتامین A هستند عبارتند از:

هویج
سیب زمینی های شیرین
زردآلو
اسفناج
کلم بروکلی
کلم
روغن ماهی
زرده تخم مرغ

ویتامین C

همگی ما اهمیت ویتامین C را فقط در درمان سرماخوردگی می دانیم. ولی اهمیت آن بیش از این است. ویتامین C در نگهداشتن سلول های بدن در کنار هم، تقویت دیواره رگ های خونی، تسریع بهبود زخمها و ساخت استخوان ها و دندان ها اهمیت بسزایی دارد. غذاهایی که حاوی مقادیر بالای ویتامین C هستند عبارتند از:

مرکبات (مانند پرتقال)
توت فرنگی
گوجه فرنگی
سیب زمینی
خربزه
کلم
کلم بروکلی
گل كلم
اسفناج
پاپایا (خربزه درختی)
مانگو (انبه)

سوالی دارید؟در قسمت نظرات با ما در میان بگذارید تا کارشناسان کودک تک در اولین فرصت به آنها پاسخ دهند!

تجربیات خود را با والدین دیگر به اشتراک بگذارید

منبع مقاله لاتین: parents.com


مقالات مرتبط

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

تصویر امنیتی