تبلت برای کودکان، مفید یا مضر؟

کودک تَک

logo
ثبت نام
سه شنبه 1 آبان 1403 09:19:22

در سالهای اخیر، تکنولوژی در جهان به شدت گسترش یافته است و به نظر می رسد این پیشرفت نامتناهی باشد. همگام با این موضوع؛ مردم با مشاهده ی انواع ابزارها و دستگاه های جدید علاقمند به کاوش و استفاده از تکنولوژی های جدید هستند. با این حال یک تکنولوژی "اسباب بازی" وجود دارد که مستقل از دستگاه های دیگر، مختص نسل جوان می باشد. شما خود نیز ممکن است از این دستگاه استفاده کرده باشید و یا به بازی با آن علاقمند باشید: تبلت یا لوح رایانه ای .

تبلت یک دستگاه جذاب است که برای اولین بار در دهه 1990 میلادی معرفی شد و به سرعت در زندگی ما جای خود را پیدا کرد. امروزه داشتن تبلت یکی از بزرگترین خواسته ها و آرزوهای کودکان و جوانان است ، آنها حتی اگر تبلت داشته باشند؛ تمایل دارند تا آن را ارتقاء دهند و یا تجهیزات جانبی را به آن اضافه کنند.

تبلت علاوه بر نقشی که در بازی و سرگرمی کودک دارد، تاثیرات مثبتی در رشد فکری ، مقابله با مشکلات و یا با جهان اطراف و هنر حل مسئله دارد. دلایل بسیاری وجود دارد که تبلت برای کودکان مفید است. مزیت استفاده از تبلت فقط این نیست که کودکان با تکنولوژی آشنا می شوند و یا ساعت ها سرگرم می شوند. کارشناسان کودک تک در این مقاله برخی از مزایای استفاده از تبلت برای کودکان را برشمرده اند. با ما همراه شوید...

سرگرمی

تبلت مجموعه ای از انواع بازی؛ انیمیشن، فیلم، موزیک، کتاب و اپلیکیشن هایی است که می توانند کودک را متحیر کنند و ابزار خوبی برای تشویق کارهای خوب او باشد. از آنجایی که تبلت ها معمولا به اینترنت دسترسی دارند؛ سرگرمی می تواند بدون مرز شود. یک کودک می تواند همه ی سرگرمی های مرسوم را برای لذت بردن از یک ابزار بکار ببرد.به علاوه ،استفاده از تبلت، زمانی برای والدین است که بتوانند در کنار کودک خود لحظاتی را بگذرانند و همراه با آنها به بازی و سرگرمی مشغول شوند و لحظات مثبتی داشته باشند. البته والدین می بایست بر روی فعالیت های کودک و محتویات تبلت نظارت داشته باشند.

سرگرم شدن کودکان با تبلت - مزایای تبلت

آموزش

نه تنها کتاب ها و فیلم های آموزشی می توانند به یادگیری کمک کنند، بلکه اکثر بازی های سرگرم کننده نیز مقاصد آموزشی دارند. به عنوان مثال بازی کردن به کودکان کمک می کند تا قدرت تفکر آنها تقویت شود و برخی مسائل خاص را درک کنند. برای نوجوانان، دسترسی به کتاب های درسی و توانایی برای انجام تکالیف بر روی تبلت یا ارائه سخنرانی های درسی ضروری است.

با استفاده از تبلت همه ی این نیازها برآورده می شود و کودک اعتمادبنفس بیشتری پیدا می کند و برای وقت خود ارزش بیشتری قائل می شود و آن را مدیریت می کند.

رشد

این جنبه به کودکان و خردسالانی مرتبط است که در حال اکتشاف جهان هستند. با چندین اپلیکیشن و بازی، واکنش های کودک؛ رشد می یابد .او یاد می گیرد که چگونه از دستان خود استفاده کند و چطور با چرخش انگشتان خود، اشیاء را مدیریت کند. انیمیشن ها و فیلم های کودکان؛ اشیاء در حال حرکت را به کودک معرفی می کنند؛ احساسات را به کودک منتقل می کنند و دنیا را به آنها نشان می دهد در حالی که عکس و تصویر (غیرمتحرک) فقط صورت اشیاء را نشان می دهد و نمی تواند اتفاقات را برای آنها شبیه سازی و ملموس کند. البته این مسئله را نیز در نظر داشته باشید که بازی با تبلت نباید جایگزین بازی های فیزیکی شود و ساعات استفاده از تبلت باید محدود باشد و توسط والدین کنترل شود (در غیر اینصورت تبلت برای رشد کودک مضر خواهد بود).

رشد کودکان - مزیت تبلت

چالش تکنولوژی

هر روزه تکنولوژی های جدیدی معرفی می شوند و به طور مداوم در گجت های مختلف و در تمام زندگی ما پیاده سازی می شوند. در اختیار قرار دادن یک تبلت به کودک باعث می شود که او با تکنولوژی بروز شود.کودکان با استفاده از یک تبلت و قابلیت های آن می آموزند که چگونه تنظیمات دستگاه ها را انجام دهند، آنها را تغییر دهند و مطابق با نیازهای خودشان آنها را پیکربندی کنند. این اتفاق یک گام قابل توجه برای موفقیت های آینده و سازگاری آسان آنها با جامعه است.

برخی از مزایای استفاده از تبلت برای کودکان عبارت است از:

- قیمت نسبتا مناسب. یک تبلت مجموعه ای از چندین ویژگی مفید و مهمِ امروزی مانند دسترسی به اینترنت، تلویزیون، پخش کننده ی mp3، کنسول های بازی، کتاب و دفترچه به شمار می رود. با در نظر گرفتن قابلیت های ذکر شده قیمت تبلت، 10 تا 20 برابر ارزان تر از کامپیوتر است.

- قابلیت حمل و وزن سبک. یک سایز خوش دست و سبک می تواند تبلت را برای کودک قابل حمل کند. تبلت، تقریبا تمام انتظاراتی که یک نوجوان از لپ تاپ و یا کامپیوتر رومیزی دارد را برآورده می کند. علاوه بر این، قابل حمل بودن تبلت باعث می شود که کودک بتواند در جمع خانواده مشغول استفاده از آن شود و شما نظارت کافی بر روی محتویات تبلت داشته باشید (بر خلاف کامپیوترهای رومیزی و کنسول های بازی که غیرقابل حمل هستند و در جای مشخصی از خانه مستقر هستند).

- راه اندازی سریع و باتری با طول عمر بیشتر. گاهی برای والدین نیاز است که سریعا کودک را سرگرم کنند و یا برای مدت طولانی کودک را سرگرم نگه دارند. بنابراین تبلت می تواند در زمان هایی که نیاز به سرگرم کردن طولانی مدت کودک دارید و یا می خواهید او را سریعا آرام و یا سرگرم کنید بسیار مفید است. البته سرگرم کردن کودک با تبلت باید در ساعات محدود و منطقی باشد و جایگزین بازی های فیزیکی نباشد تا برای کودک مضر نباشد. برای کودکانی که به مدرسه می روند؛ دسترسی سریع به اطلاعات و پردازش ها ضروری می باشد که تبلت این امر را محقق می سازد.

- کنترل کودکان. تبلت ها یک راه بسیار عالی برای والدین در جهت کنترل کودکان و زندگی آنها هستند. برای مثال شما با نصب برنامه های مخصوص کنترل کودکان بر روی تبلت می توانید فعالیت های کودک را زیر نظر داشته باشید. همچنین می توانید سایت ها و اپلیکیشن های نامناسب را بلاک نمایید.

- یک فرصت برای با هم بودن. تبلت می تواند کودکان را به والدین متصل نماید. شما می توانید به همراه کودکان خود، بازی کنید و چیزهای جدید یاد بگیرید. همچنین تبلت می تواند بین کودکان و دیگر اعضا خانواده (مانند برادر و یا خواهر بزرگتر) رابطه برقرار کند.

بازی با سایرین - مزیت تبلت

در نظر داشته باشید که استفاده از تبلت (و به طور کلی بازی های الکترونیکی) توسط کودکان باید با نظارت شما انجام شود و ساعات استفاده از آن می بایست منطقی و برنامه ریزی شده باشد. در غیر اینصورت برای کودکان ضررهایی را در پی خواهد داشت. مقاله تاثیرات منفی بازی های کامپیوتری را از دست ندهید.

منبع مقاله لاتین: lifehack.org


مقالات مرتبط


آیا بازی های کامپیوتری برای کودکان ضرر دارد؟

بازی های علمی که می تواند جایگزین مشق شب شود

7 بازی که خلاقیت کودک شما را افزایش می دهد

اسباب بازی کودک خود را مطابق با سن او انتخاب کنید

اسباب بازی های مناسب برای کودکان یک ساله

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

تصویر امنیتی