چگونه کودکان را به انجام تکالیف مدرسه ترغیب کنیم؟

کودک تَک

logo
ثبت نام
سه شنبه 1 آبان 1403 12:48:07

مشکلی که اکثر والدین با آن درگیر هستند انجام تکالیف مدرسه یا همان مشق شب توسط کودکان است. کودکان به ندرت به انجام تکالیف تمایل نشان می دهند و به انجام آن بی تفاوت هستند، اما انجام صحیح آن می تواند در زندگی آینده ی آنها نقش بسزایی داشته باشد. در ادامه راهکارهایی ساده ارائه شده است که با آن می توانید کودک خود را به انجام تکالیف مدرسه ترغیب کنید؛ با کودک تک همراه شوید...

علیرغم اینکه کودکان به انجام تکالیف خود بی اهمیت و بی توجه هستند، تکالیف مدرسه بخشی از وظایف یک دانش آموز بشمار می رود و بر روی آینده و تحصیلات آکادمیک او در آینده تاثیرگذار است. این مسئله بسیار با اهمیت است که کودکان را به انجام تکالیف مدرسه بدون نزاع تشویق کنیم.

اهمیت تکالیف مدرسه

تکلیف مدرسه یا همان مشق شب، تکمیل کننده ی آموزشی است که کودکان در مدرسه می بینند و فرصتی برای مطالعه، درک مطلب و تمرین است. این نوع تفکر "خارج از کلاس" می تواند به بهبود عادات صحیح مطالعه، تقویت شناخت و حافظه و مدیریت زمان منجر شود.

چرا کودکان در برابر مشق شب مقاومت می کنند؟

کودکان اغلب در انجام تکالیف مدرسه فایده و ارزشی نمی بینند. علاوه بر آن، کودکان اکثر ساعات روز خود را در مدرسه می گذرانند چرا باید متقاعد شوند باقی ساعات روز را نیز صرف تکالیف خود کنند؟ سایر فاکتورها مانند مشکلات توجه و انگیزه می تواند باعث ضعف در مدیریت زمان و مهارتهای انجام تکالیف و مشکلات کودک در مدرسه شود.

مشکلات کودکان با مشق شب

چگونه کودکان را برای انجام تکالیف مدرسه تشویق کنیم؟

کودکانی که تکالیف خود را انجام نمی دهند و یا با خانواده در این زمینه درگیر هستند، معمولا استرس بیشتری را تجربه می کنند. استرس می تواند منجر به کاهش انگیزه در بیرون و داخل کلاس شود و باعث شود که آنها به طور کلی عقب نشینی کنند. این مسئله بسیار با اهمیت است که والدین نقش فعالی در انجام تکالیف داشته باشند تا کودک از نظر کارایی در مدرسه دچار افت نشود.

بجای اینکه کودک خود را مجبور کنید که تکالیف خود را انجام دهد کافیست تا مشق نوشتن را برای او تبدیل به یک تجربه ی مثبت کنید. نگران نباشید، از آنچه تصور می کنید ساده تر است.نکات زیر را برای ایجاد انگیزه در کودک دنبال کنید:

1. یک ساختار ایجاد کنید

ایجاد یک برنامه ریزی برای کودک باعث می شود تا او بتواند راحت تر ساعاتی را یکجا بنشیند و به تکالیف خود برسد. یک زمان تعیین کنید و برای نوشتن تکالیف یک مکان مشخص ایجاد کنید و آن را به یک عادت شبانه روتین برای کودک تبدیل کنید.

2. به کودکان پس از بازگشت به خانه استراحت بدهید

برای کودک خود بلافاصله پس از بازگشت به خانه، فورس ایجاد نکنید و او را مجبور نکنید بلافاصله تکالیف خود را انجام دهد. به او کمی زمان بدهید تا بعد از مدرسه یک استراحت مغزی داشته باشد. این استراحت می تواند به بهبود انگیزه و تمرکز او در زمان انجام تکالیف مدرسه منجر شود.

3. انگیزه ایجاد کنید

کودک را پس از انجام تکالیف سخت و زیاد، تشویق کنید و از زحمات او قدردانی کنید. گاهی اوقات جملات به کوتاهی 5 کلمه می توانند انگیزه کودک را به طور باور نکردنی ای افزایش دهند. شما می توانید جایزه های کوچک مانند رفتن به یک فروشگاه و یا یک جایزه ی خاص کوچکی را در نظر بگیرید.

چگونه بدون باج دادن به کودکان خود انگیزه بدهیم؟

4. الگو باشید

زمانی که کودک در حال انجام تکالیف است خود را به کارهایی مانند تلویزیون دیدن مشغول نکنید. کتاب بخوانید، یک تحقیق انجام دهید و یا یکی از کارهایی که در لیست کارهای عقب افتاده دارید، انجام بدهید.

الگو بودن در زمان انجام تکالیف مدرسه

5. در مورد مزایای آن با کودک صحبت کنید

بجای بحث و جدال با کودک، یک بحث و مذاکره ی آرام درباره ی اهمیت علم و انجام تکالیف داشته باشید. دعوا و جدال با کودک موجب افزایش استرس کودک و ناامیدی او می شود و او را در انجام تکالیف ناتوان و بی تمرکز می کند.

بیش از این درباره تکالیف مدرسه جدال نکنید

با تشویق کردن – بجای مجبور کردن – کودک به انجام تکالیف، می توانید یک دانش آموز منظم و پویا تربیت کنید. این کار باعث می شود تا مشاجرات شما با آنها کمتر شود و کودک انرژی خود را بیشتر صرف انجام تکالیف کند تا مقاومت در برابر انجام آنها.

منبع مقاله لاتین : gradepowerlearning.com


بیشتر بدانید


با مشکلات کودکم در مدرسه چه کنم؟

بیش فعالی کودک در مدرسه

بازی های علمی که می تواند جایگزین مشق شب شود

تبلت برای کودکان، مفید یا مضر؟

کشف استعداد در کودکان

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

تصویر امنیتی