16رفتار که نشان می دهد شما والدین خوبی نیستید

کودک تَک

logo
ثبت نام
سه شنبه 1 آبان 1403 13:04:50

آیا پدر و مادرخوبی برای فرزند خود هستید؟ به نظر کمی دور از ذهن می آید که پدر و مادری ؛ والدین بدی برای کودک خود تلقی شوند زیرا هیچ پدر و مادری بدِ فرزند خود را نمی خواهد. اما باید به شما بگوییم که متاسفانه والدین بد وجود دارند! برخی والدین به دلیل ناآگاهی تاثیرات نامطلوب طولانی مدتی بر کودکان خود می گذراند و اغلب نیز متوجه نمی شوند. شما نیز ممکن است قبل از خواندن این مقاله؛ خود را والدین مثبتی بدانید. اما این مقاله ی کودک تک به شما کمک می کند تا نشانه های یک والدین بد را بدانید و کمی بیشتر به کارهای خود فکر کنید.

والدین بد می توانند تاثیر ماندگار بر کودک داشته باشند و اغلب این تاثیرات نیز بازگشت پذیر نیستند.

تعریف "والدین بد" فقط شامل ضعف در تربیت و پرورش کودک نمی باشد بلکه به یک سری اقدامات که به طور پیوسته تکرار می شود و موجب آسیب رسیدن به رفتار و روان کودک می شود، اطلاق می گردد.

نکته جالب توجه این است که بسیاری از والدین خود را فریب می دهند و می گویند این رفتارها غیرعمدی بوده و یا شاید بیش از حد مشغول کار هستند. این که رفتارها عمدی و یا سهوی است اهمیتی ندارد؛ نکته ی مهم تاثیرات غیرقابل بازگشتی است که بر روی شخصیت کودک خواهد داشت.

نشانه های والدین بد چیست؟

چندین نشانه وجود دارد که والدین بد آنها را انجام می دهند. در ادامه لیست فعالیت هایی که ناخواسته انجام میشود و برچسب والدین بد به پدر و مادرها می خورد؛ ارائه شده است:

1. کودک حتی اگر حقیقت را بگوید، مجازات می شود

کودک یک کار اشتباه انجام داده است و متوجه اشتباهش شده و خودش به شما می گوید ، با این وجود شما او را برای این اشتباه سرزنش می کنید. اما شما فراموش کرده اید که او چقدر شجاع بوده که حقیقت را به شما گفته است.

16 رفتار که نشان می دهد شما والدین خوبی نیستید

2. شما کودک را در مقابل همه سرزنش و مجازات می کنید

به نظر کار سختی نمی رسد که شما یک جای خلوت و دور از چشم سایر افراد را پیدا کنید. شما او را در مقابل خواهر و برادر، پدربزرگ و مادربزرگ، پسر عمو و حتی همسایگان خود سرزنش می کنید و یا حتی بدتر، تنبیه می کنید.

3.نصیحت بیشتر، تشویق کمتر

چیزی که شما به او می گویید فقط نحوه ی انجام کارهاست:" تو باید صبح زود از خواب بیدار شوی تا نمره ی بهتری بگیری " در حالی که بهتر این است که از واژگان مثبت و پر انرژی استفاده کنید :"عزیزم تو بسیار باهوش هستی، من به تو کمک می کنم تا زودتر از خواب بیدار شوی تا بتوانی نمره ی بهتری بگیری."

4. محبت کافی ابراز نمی کنید

همیشه متعجب هستید که چرا کودکتان با شیطنت های خود قصد دارد جلب توجه کند. به احتمال زیاد او احساس کمبود ارتباط احساسی و گرم با والدین می کند. البته اگر رفتار او کمی غیرطبیعی است ممکن است بیش فعال باشد. خواندن مقاله بیش فعالی کودکان را از دست ندهید.

5. زمانی که او به شما نیاز دارد ، حمایت نمی کنید

ممکن است زمان امتحانات مدرسه باشد که کودک به حمایت شما احتیاج دارد ولی شما به دلیل مشغله ی کاری یا موارد مشابه به او اهمیت نمی دهید بنابراین قطعا کودک احساس کمبود توجه و عدم حمایت می کند.

16 رفتار که نشان می دهد شما والدین خوبی نیستید

6.شما همواره او را مقایسه می کنید

خوب است که الگوهای مثبت را برای فرزندانتان مثال بزنید اما مقایسه ی همیشگی او با بقیه، بخصوص با خواهر وبرادرانش و یا همسایه یک نشانه ی والدینِ بد بودن است.

7. شما هرگز به او افتخار نمی کنید

هنگامی که کودک به خانه می آید و و از پیروزی در رقابت خوشحال است، شما ابراز هیجان و شادی نمی کنید. در واقع این افتخار برای شما در انجام وظایف والدینی نیز هست.

16 رفتار که نشان می دهد شما والدین خوبی نیستید

8.همیشه لحن انتقادی دارید

شما همیشه نیمه خالی لیوان کودک را می بینید و از او انتقاد می کنید. البته منظور این نیست که شما بی تفاوت باشید و یا به بعضی مسائل اهمیت ندهید، اما شما همه چیز را با بدبینی رد می کنید.

9.هیچ تلاشی برای درک کردن احساسات کودک نمی کنید

شما ممکن است ساعت های زیادی را صرف آموزش چیزهای مهم به کودک کنید اما هرگز لحظاتی را برای درک نظر و احساسات او نمی کنید. هر زمان که او احساساتش را با شما در میان می گذارد مانند یک قاتل او را قصاص میکنید و احساسات او را جدی نمی گیرید.

16 رفتار که نشان می دهد شما والدین خوبی نیستید

10.روش مناسب انجام کارها را به آنها نشان نمی دهید

این مورد فقط شامل نشان دادن مسیر درست نیست بلکه رفتن چند گام اولیه با کودک نیز هست. همکام شدن اولیه با او از هزاران کلمه مهمتر است.

11.الگوهای خوبی برای فرزندتان نیستید

کودکان در حال یادگیری و کسب عادات از پدر و مادر خود هستند. اگر فرزند شما کار اشتباهی انجام دهد، چند لحظه فکر کنید و به خودتان بیایید، شاید این کار را از شما یاد گرفته باشد.

12.به کودک هیچگاه گزینه ای پیشنهاد نمی دهید

والدین درباره ی همه چیزفرزندشان از مدرسه ای که می روند تا لباسی که می پوشند، همه و همه را خودشان تصمیم گیری می کنند. در این حالت به جایی می رسید که به طور کامل فراموش می کنید آنها نیز حق انتخاب دارند. این کار باعث می شود تا کودک شما همیشه به چیزهای دیگر تمایل داشته باشد و حتی آنها را بدزدد. دادن گزینه و حق انتخاب همچنین موجب ایجاد انگیزه در کودک خواهد شد.

13. تامین امکانات تا جایی که موجب لوس شدن کودک شود

این خیلی خوب است که به کودکان توجه بشود و نیازهای مادی آنها رفع بشود ولی نه تا جایی که کودک لوس و نازپرورده بار بیاید. در این صورت کودک هرچه را بخواهد در اختیار دارد و دیگر ارزش هیچ چیز را متوجه نمی شود. این کار باعث می شود که کودک پرمدعا شود و در آینده به یک شخصیت منفی اجتماعی مبدل بشود.

14. کمک به حل کوچکترین مسائل

خوب است که دست کودکتان را در سختی بگیرید و به او کمک کنید ولی نه تا جایی که نتواند خودش کاری را انجام دهد. این کار هم باعث کمبود اعتمادبنفس کودک و هم عزت نفس پایین او می شود.

15. تنبیه فیزیکی کودک

شما برای هر اشتباه دست خود را بالا ببرید و یا بدتر مشت خود را نشان بدهید. ایجاد ترس ابزار اساسی شما برای تربیت فرزندتان می شود بدون اینکه به تاثیرات سوء روانی و جسمی آن اهمیت دهید. استفاده از ابزار ترس برای کنترل کودک واقعا تاسف بار است. خواندن مقاله درمان ترس و اضطراب کودک را به شما پیشنهاد می کنیم.

16.پاسخ های کوتاه و خشن

کودک نیاز به راهنمایی شدن با عبارات کامل و با لحن آرام دارد. اما برعکس والدین ترجیح می دهند تا پاسخهای کوتاهی به کودک بدهند و کودک را سردرگم و ناامید رها کنند. او ممکن است چندین بار به شما نزدیک شود تا یک واکنش مناسب را دریافت کند اما هر بار با سرسختی شما مواجه می شود.

16 رفتار که نشان می دهد شما والدین خوبی نیستید

منبع مقاله لاتین: momjunction.com

اگر یک یا چند نشانه ی بالا را دارید، نشان می دهد که شما والدین خوبی برای فرزندتان نیستید. حال برای والدین بهتری بودن، چکار می کنید؟

هیچگاه برای تغییر دیر نیست. در مقاله ی چگونه والدین بهتری باشیم راهکارهای مشکلات فوق ارائه شده است. شما با عضویت در شبکه های اجتماعی کودک تک می توانید از انتشار این مقاله مطلع شوید.

کودک تک را در شبکه های اجتماعی دنبال کنید:

تلگرام کودک تک اینستاگرام کودک تک گوگل پلاس کودک تک

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

تصویر امنیتی