در سه ماهه سوم بارداری منتظر چه باشیم؟

کودک تَک

logo
ثبت نام
سه شنبه 1 آبان 1403 13:55:53

شما در سه ماه آخر بارداری خود به سر می برید و چند هفته ی دیگر وضع حمل میکنید. باید بدانید که سه ماه آخر پر چالش ترین دوره ی بارداری بشمار می رود. در این مقاله شما یاد می گیرید که در سه ماه آخر منتظر چه چیزی باشید. شما متوجه خواهید شد که چه علائمی طبیعی است و چه علائمی ممکن است نگران کننده باشد. با ما همراه شوید...

چه تغییراتی در سه ماه آخر بارداری در انتظار شماست؟

کمردرد

وزن اضافه ی بارداری، فشار زیادی را به کمر شما وارد میکند در نتیجه باعث ایجاد درد و احساس ناراحتی در ناحیه ی کمر می شود. شما ممکن است در ناحیه لگن و ران نیز دچار احساس درد شوید زیرا رباط ها و مفاصل شما در حال آماده شدن برای زایمان هستند. برای کاهش فشار بر روی کمر، قرار دادن کمر در وضعیت مناسب را تمرین کنید و روی صندلی صاف بنشینید و از صندلی های دارای پشتی مناسب استفاده کنید. شب ها به پهلو بخوابید و یک بالش بین پاهای خود قرار دهید. از کفش های بدون پاشنه و با قوس مناسب استفاده کنید.

خونریزی

این علامت گاهی می تواند یک نشانه ی جدی و خطرناک مانند جدا شدن جفت از رحم ، جفت سرراهی(یکی از مشکلات زایمان است که جفت دهانه ی رحم را بطور کامل یا ناقص مسدود میکند) و یا زایمان زودرس باشد.در صورت مشاهده خونریزی، سریعا به پزشک خود مراجعه نمایید.

انقباضات براکستون هیکس

انقباضات براکستون هیکس (نام این انقباض از پزشکی که اولین بار این علامت را توصیف کرد گرفته شده است) نشان دهنده ی زمان زایمان شما نیست. این اتفاق باعث می شود رحم شما گرم شده و آماده ی زایمان شود.شما ممکن است به صورت خفیف احساس گرفتگی و انقباض عضلات رحم کنید . اگر چه این علامت زایمان نیست اما می تواند پیشرفت کند و منجر به زایمان شود. تفاوت این دو در این است که انقباضات وضع حمل به یکدیگر نزدیک و نزدیکتر می شوند و همزمان شدیدتر نیز می شوند. اگر بعد از این انقباضات صورت شما قرمز شد و دچار تنگی نفس شدید به پزشک خود مراجعه کنید.

براسکتون هیکسون

بزرگ شدن پستان ها

در پایان بارداری سینه های شما 2 پوند افزایش وزن خواهد داشت. همانطور که به زمان وضع حمل نزدیک می شوید آنها شروع به نشت یک مایع زرد رنگ به نام آغوز (colostrum) خواهد نمود. این مایع تغذیه ی کودک شما در چند روز اول خواهد بود.

ترشحات

ترشحات واژن در سه ماه آخر بارداری افزایش خواهد یافت. اگر این ترشحات به حدی است که پد بهداشتی شما را خیس کند؛ با پزشک خود تماس بگیرید. نزدیک به زمان وضع حمل، ممکن است یک خونریزی بسیار سبک روشن یا شفاف مشاهده نماید. این نشانه ی آن است که دهانه ی رحم شما در حال آماده شدن برای وضع حمل است. در صورتی که مقدار زیادی مایع مشاهده نمودید، ممکن است کیسه ی آب رحم شما پاره شده باشد. در این صورت بلافاصله به پزشک خود مراجعه نمایید.

خستگی

شما ممکن است در سه ماه دوم بارداری انرژی زیادی را تجربه کرده باشید ولی بر خلاف سه ماه گذشته، سه ماهه آخر بارداری با احساس خستگی زیادی همراه است.(این خستگی ممکن است حتی بیش از سه ماه اول بارداری باشد). شما ممکن است شبها چندین بار به دلیل تکرر ادرار از خواب بیدار شوید و یا به دلیل نگرانی از وضع حمل، مرتب از خواب بیدار شوید.

برای کاهش خستگی از غذاهای سالم استفاده کنید و تمرینات سبک ورزشی منظم داشته باشید.

خستگی در سه ماه آخر

تکرر ادرار

همانطور که جنین بزرگتر می شود، فشار بیشتری بر مثانه ی شما وارد می شود. همچنین ممکن است در زمان سرفه، خندیدن و عطسه کمی دچار بی اختیاری ادرار شوید و چند قطره ادرار از شما خارج شود. می توانید از پد بهداشتی برای رفع این مشکل استفاده نمایید.

سوزش سر دل و یبوست

این علامت که در سه ماهه دوم بارداری نیز دیده می شود در اثر تولید بیشتر هورمون پروژسترون اتفاق می افتد که ماهیچه های خاصی از جمله دریچه ی مری را سست می نماید. در نتیجه غذاهای موجود در معده و اسید معده به مری بر می گردند و موجب سوزش سر دل می شود. برای رفع این مشکل وعده های غذایی سبک خود را افزایش دهید و از مصرف غذاهای چرب و تند و اسیدی (مانند مرکبات) خودداری کنید. برای درمان یبوست نیز فیبر بیشتری را به رژیم غذایی خود اضافه کنید. تحرک فیزیکی بیشتر نیز می تواند به شما کمک کند.

هموروئید

هموروئید یا بواسیر همان ورم رگ های انتهای مقعد است. این رگ ها در دوران بارداری به دلیل خون رسانی بیشتر و فشار رشد رحم ، ممکن است متورم شوند که باعث خارش و درد می شود. برای بهبود می توانید در تشت آب گرم بنشینید و یا از دکتر خود پمادهای مخصوص هموروئید را درخواست کنید.

تنگی نفس

از آنجا که رحم شما بزرگتر می شود و تا قفسه ی سینه نیز بالا می آید؛ فضای کمتری برای ریه های شما باقی می ماند. این امر موجب می شود که تنفس برای ریه ها دشوارتر شده و به عارضه ی تنگی نفس دچار شوید. وزرش می تواند به کوتاهی نفس کمک کند. شما می توانید کمی سر و شانه های خود را با استفاده از یک بالش در زمان خواب، بالاتر از بدن خود قرار دهید.

رگ های عنکبوتی و واریس

گردش خون در این دوران برای خونرسانی به جنین افزایش می یابد. این جریان خون اضافی ممکن است باعث قرمز شدن رگ های خونی در سطح پوست شود که به آن رگ عنکبوتی گفته می شود. فشار بر روی پاها نیز می تواند خونرسانی به پایین بدن را کندتر کند که باعث آبی و بنفش شدن رگ ها می شود و به آن رگ های واریسی می گویند. در صورت مشاهده ی این علائم به پزشک خود اطلاع دهید.

ورم و اِدم

ممکن است متوجه شده باشید که حلقه ی انگشتری شما این روزها برای شما کمی تنگ شده است و متوجه ورم صورت و مچ پای خود شده اید. تورم خفیف ناشی از احتباس مایع اضافی (اِدم) است. برای کاهش تورم پاها؛ در زمان خواب پاها را کمی بالاتر از سطح بدن خود قرار دهید. در صورت بروز ناگهانی تورم؛ به پزشک خود مراجعه نمایید زیرا نشانه ی پره اکلامپسی (یک عارضه ی خطرناک بارداری) است.

افزایش وزن

افزایش وزن مطلوب در سه ماه آخر بارداری؛ بین 1 تا 1.2 پوند می باشد. در انتهای بارداری می بایست در حدود 25 تا 35 پوند اضافه کرده باشید ( پزشک شما ممکن است با توجه به شرایط شما، وزن ایده ال دیگری را برای شما در نظر بگیرد).

نشانه های خطر در سه ماه آخر بارداری

هر کدام از این علائم می تواند علامت خطری برای شما باشد. اگر با هر یک موارد زیر روبرو شدید، سریعا به پزشک خود مراجعه نمایید:

درد شدید شکم یا گرفتگی

تهوع یا استفراغ شدید

خون ریزی

سرگیجه شدید

درد یا سوزش در هنگام ادرار کردن

افزایش سریع وزن (بیش از 6.5 پوند در ماه) یا افزایش وزن کم

منبع مقاله لاتین: webmd.com

از دوران بارداری چه می دانید:


علائم بارداری

سه ماه اول بارداری

سه ماه دوم بارداری

نشانه های خطر در سه ماه اول بارداری

علائم بارداری را با سندروم پیش از قاعدگی اشتباه نگیرید!

سونوگرافی بارداری: مضر یا مفید

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

تصویر امنیتی