عوارض خوردن جانک فود در دوران بارداری!

کودک تَک

logo
ثبت نام
سه شنبه 1 آبان 1403 13:07:28

لغت جانک فود (junk food) یکی از لغاتی است که به تازگی وارد زبان فارسی شده است و معادل آن در زبان فارسی غذای مضر، هله هوله، شیرینی جات و فست فود می باشد. به طور کلی به غذاهایی که مواد مغذی کمی دارند و یا اینکه مواد مغذی آنها در برابر ضرر آن ناچیز است جانک فود گفته می شود.

هیچ چیز نمیتواند به اندازه خوردن جانک فودها لذت بخش باشد.اکثر زنان باردار در تمام دوران بارداری، تمایل و اشتیاق بسیار زیادی به خوردن دارند و اهمیتی به افزایش وزن خود نمی دهند چرا که تصور میکنند افزایش وزن به دلیل بارداری است.

این تصور اشتباهی است زیرا تغذیه در این دوران بر روی سلامت مادر و جنین تاثیر بسیار زیادی دارد. در واقع حاملگی زمانی است که شما باید بیشتر از قبل به تغذیه ی خود اهمیت بدهید و برخی غذاها را از لیست حذف نمایید.

دانشنامه کودک تک در این مقاله دلایل لزوم اجتناب از فست فودها و به طور کلی جانک فودها را بیان می کند و چند راهکار ساده برای کنترل اشتهای زیاد در دوران بارداری را ارائه می دهد.خواندن این مقاله را از دست ندهید...

تاثیرات منفی مصرف فست فود در دوران بارداری

شما و نوزادتان در دوران بارداری به مقدار زیادی مواد مغذی برای رشد مغز، استخوان، اندام وتقویت سیستم ایمنی بدن نوزاد نیاز دارید. قطعا غذاهای فست فود در این دوران نمی توانند مواد مغذی مورد نیاز بدن شما را تامین کنند. بنابراین اگر فست فود مصرف میکنید نه تنها مواد مغذی مورد نیاز خود را دریافت نمیکنید بلکه جایی هم برای مصرف غذاهای سالم مانند میوه و سبزی نمی گذارید. دانستن این که چرا فست فودها بر سلامتی شما تاثیر منفی دارند، می تواند شما را در کنار گذاشتن جانک فودها یاری کند.

افزایش تمایل فرزندان به مصرف غذاهای چرب در آینده

در مطالعه ای که در مجله " Frontiers in Endocrinology" منتشر شده است مشخص شد که چگونه رژیم غذایی مادر می تواند در تمایل فرزندان به مصرف غذاهای چرب در آینده تاثیر بگذارد.

این آزمایش که بر روی موش های باردار انجام شد نشان داد که موشهایی که در این دوره غذای چرب مصرف نموده اند، توله موش های سنگین تری داشته اند و آنها نیز به غذای چرب تمایل بیشتری داشته اند. از طرفی عملکرد مغز آنها نیز تغییر کرده بود تا نقطه ضعف غذاهای چرب را در دوران بلوغ تغییر دهد.

آزمایش بر روی گروه موش های با رژیم متعادل تر؛ نشان داد که توله موش های متولد شده تمایل کمتری به مصرف چربی دارند.

افزایش احتمال آلرژی

مصرف زیاد قند در رژیم غذایی می تواند منجر به آسم و آلرژی کودک شود. طبق نتایج علمی منتشر شده در مجله European Respiratory Journal ، مادرانی که در دوران بارداری مقادیر زیادی قند (مانند آب میوه های غیرطبیعی، عسل و ...) مصرف نموده اند، احتمال ابتلای فرزند خود را به آسم و آلرژی در سن 7 تا 9 سالگی افزایش داده اند.

افزایش احتمال بروز ناهنجاری های ژنتیکی

مطالعه ای که بر روی موش های باردارانجام شد نشان داد که مصرف مقادیر زیاد چربی و قند در دوران بارداری منجر به نقص ژنتیکی میتوکندری در توله موش های مونث می شود و این نقص ژنتیکی به سه نسل بعد منتقل می گردد.

عوارض مصرف بالای آکریل آمید

غذاهایی مانند سیب زمینی سرخ کرده، نان، چیپس و غیره دارای مقادیر بالایی از نشاسته هستند. این غذاها در دمای بالا (بیش از 250 درجه فارنهایت) پخته شده / سرخ شده اند، که نشاسته را به یک ماده شیمیایی به نام آکریل آمید تبدیل می کند. مطالعات نشان داده اند که سطح بالایی از آکریل آمید می تواند به کوچک شدن دور سر نوزاد و کم وزنی نوزاد هنگام تولد منجر شود .

عوارض مصرف آکریل آمید در دوران بارداری

اضافه وزن

مصرف جانک فودها منجر به اضافه وزن بیش از حد می شود که می تواند مادر و کودک را در معرض خطر عوارض مختلف از جمله پره اکلامپسی، تولد نوزاد بزرگ، زایمان زودرس، دیابت بارداری، آپنه خواب (وقفه تنفسی)، افزایش خطر ابتلا به نقص های مادرزادی ، سقط جنین و تولد جنین مرده را در پی داشته باشد.

ارزش غذایی صفر

فست فودها و تنقلات دارای ارزش غذایی صفر هستند.

غذاهای فست فود و تنقلات داری مقادیر بسیار زیادی نمک، چربی و کلسترول و قند هستند که باید در دوران بارداری اجتناب شود. البته لازم نیست بگویم که بدن شما نه به مقدار زیادی نمک نیاز دارد و نه به مقدار زیادی شکر!

عوارض گوارشی

غذاهایی که خیلی سرخ می شوند ممکن است معده شما را تحریک کنند و موجب نفخ و سوء هاضمه گردد. همچنین تنقلات حاوی فیبر هستند (فیبر برای حرکت روده و هضم غذا ضروری است).

خطر ابتلا به دیابت بارداری

تنقلات حاوی مقادیر زیادی قند و کالری هستند. مطالعات نشان داده است که مصرف تنقلات و فست فود خطر ابتلا به دیابت بارداری را افزایش می دهد.

خطر ابتلا به دیابت بارداری در اثر مصرف جانک فود

چند راهکار ساده

ممکن است با خواندن مطالب بالا تصمیم به ترک مصرف غذاهای پرچرب و به طور کلی جانک فود گرفته باشید. اما تمایل بیش از حد به خوردن و ویار در دوران بارداری کمی این مسئله را سخت میکند. اولین گام برای این کار اراده است. شما باید تصمیم بگیرید که مصرف این نوع غذاها را کاهش دهید ( ودر نهایت کاملا حذف کنید) . برای کمک به شما نیز راهکارهایی را ارائه می دهیم:

1.قفسه ها و کابینت های خود را با تنقلات سالم پر کنید. به طور کلی غذاهای پخته شده از سرخ شده سالم تر هستند. بنابراین غذاها را خودتان در منزل تهیه کنید و آنها را بدون مواد افزودنی و نگهدارنده تهیه و مصرف کنید.

2.از میوه های خشک و میوه های تازه به عنوان میان وعده استفاده کنید.

3.غذاهای خود را با دقت انتخاب کنید. غذاهایی که میخورید دقیقا همان موادی است که کودک شما دریافت میکند. بنابراین مواد غذایی مفید مانند میوه های خشک و میوه های تازه را در برنامه غذایی خود بگنجانید.

شما چگونه بر اشتهای خود در دوران بارداری غلبه کرده اید؟ در بخش نظرات تجربیات خود را با ما به اشتراک بگذارید.

منبع مقاله لاتین : momjunction.com

بیشتر بدانید:


غذای طبیعی یا مولتی ویتامین های بارداری؟

غذاهای ممنوعه در دوران بارداری

9 ماده غذایی ضروری برای کودکان

از تغذیه کودک خود غافل نمانید

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

تصویر امنیتی