بازی های علمی که می تواند جایگزین مشق شب شود

کودک تَک

logo
ثبت نام
سه شنبه 1 آبان 1403 10:59:46

با حذف مشق شب از پایه اول تا سوم ابتدایی، والدین به فکر یک جایگزین علمی و آموزشی در محیط خانه افتاده اند. ممکن است با حذف مشق شب و جایگزین ننمودن فعالیت های علمی، به تدریج پایه های علمی کودک دچار تزلزل شود. کودک تک اینبار تصمیم دارد تا سرگرمی های علمی مناسب را برای جایگزین نمودن مشق شب به شما پیشنهاد دهد. با ما همراه شوید...

باید این مسئله را در نظر داشته باشید که مدرسه تنها مکان یادگیری نیست. هنگامی که فرزند شما در خانه است، شما معلم او هستید. اما لازم نیست محیط خانه را برای او مانند کلاس درس کنید. کافی است او را نسبت به یادگیری و کشف چیز های جدید هیجان زده کنید.

فعالیت هایی که می توانید در خانه انجام دهید و محیط بیرون از مدرسه را به یک کلاس سرگرم کننده تمام عیار تبدیل کنید در ادامه آمده است.با ما همراه شوید....

یادگیری در حین بازی و حرکت

آموزش را در زمانهایی که کودک در حال حرکت و بازی است، انجام دهید. از بازی هایی استفاده کنید که بچه ها در حال فعالیت، موضوعات مختلف را یاد می گیرند. برای پیش دبستانی ها از بازی هایی شروع کنید که به او کمک می کند حیوانات، اعداد، رنگ ها و اشکال حیوانات را یاد بگیرند. برای بچه های بزرگتر، آناتومی بدن، زبان های خارجی و تاریخ جهان را آموزش دهید. دامنه بازی هایی که می توانید برای آموزش این موارد بکار ببرید به قدرت تخیل شما وابسته است.

بازی های آموزنده

آموزش خواندن

روخوانی صحیح یکی از هدیه های با ارزشی است که می توانید برای کودک خود به ارمغان بیاورید. تمرین خواندن، کودک را برای املا و روان خوانی آماده می کند. اما شما مجبور نیستید روی یک صندلی بنشینید و از او بخواهید که برای شما کلمات را هجی کند. بلکه می توانید این کار را در قالب بازی و خواندن داستان یا خواندن متن از روی موبایل انجام دهید.

شاید مقاله مشکلات کودکان در مدرسه برای شما جالب باشد. آن را دنبال کنید...

تمرین نوشتن

نوشتن یک مهارت است که هر کس در کل دوران زندگی خود به آن نیاز دارد. کودک را به نوشتن با روش هایی که فراتر از مداد و کاغذ است سوق دهید. این نوشتن می تواند با انگشت بر روی لایه ای آرد و یا نوشتن بر روی شیشه های بخار گرفته باشد.

برای پیش دبستانی ها، الفبا و اعداد را آموزش دهید و کودکان مدرسه ای را تشویق کنید که تکالیف خود را خوش خط تر انجام دهند و اصول خوش نویسی را به آنها یاد دهید.

تمرین نوشتن در خانه بر روی شن

آموزش رنگ ها و شمارش

اگر کودک شما هنوز قادر به تشخیص رنگ ها نیست، از همان سنین اولیه شروع به آموزش آنها کنید. از اسباب بازی های رنگی استفاده کنید و رنگ ها را به آنها بیاموزید و همزمان شمارش را نیز به آنها یاد بدهید. در صورتی که می توان اسباب بازی ها را بر اساس سایز مرتب نمود، مرتب سازی را نیز در همان زمان به آنها آموزش دهید.

به کودکان اجازه دهید که در زمان شمارش، اشیاء را نیز لمس کنند.

آموزش ریاضی

ریاضی یک موضوع آسان برای آموزش است زیرا همه چیز در اطراف ما می تواند جنبه ی ریاضی داشته باشد. تعداد افرادی که در یک رستوران هستند را به تعداد افرادی که در صف انتظار هستند، اضافه کنید. تعداد بازیکنان فوتبال را بر تعداد بطری های روی نیمکت آنها تقسیم کنید تا ببینید چند نفر از آنها آب نخورده اند.

برای پیش دبستانی ها این بازی می تواند بلافاصله بعد از یادگیری شمارش و عملیات جمع باشد.

برای بچه مدرسه ای ها نیز می تواند ساده کردن کسر و یا مباحث پیچیده تر در ریاضیات با استفاده از بازی-ریاضی، چرتکه و یا حتی بازی با تکه های شیرینی باشد!

آزمایش های علمی

زمانی که حرف از آزمایش های علمی به میان می آید ، اکثر ما به یاد انفجار آزمایشگاه های شیمی می افتیم ولی در واقع اینطور نیست. کودکان پیش دبستانی از یادگیری مباحث ساده که در اطراف ما وجود دارد، لذت می برند. دنیای اطراف ما مملو از وقایع فیزیکی و شیمیایی است که کودکان درباره آن اطلاعی ندارند. (مثل ایجاد گردباد در قوطی نوشابه، واکنش جوش شیرین با سرکه و ...)

برای بچه مدرسه ای ها نیز می توانید مطالب درسی آنها را به صورت آزمایش دربیاورید ولی هرگز آنها را با وسایل آزمایشگاهی تنها نگذارید.

شاید برای شما جالب باشد: آموزش ساخت کاردستی های پاییزانه

کاشت یک گیاه

فرایند کاشتن بیشتر از قراردادن یک دانه در خاک است، بلکه کودک با این کار هم یک مطلب علمی را یاد میگیرد و هم صبر کردن را می آموزد.

کاشتن به یک کودک پیش دبستانی می آموزد که گیاهان چگونه رشد می کنند. این کار نیز یک روش بسیار عالی برای علاقه مند کردن کودکان به خوردن سبزیجات و نشان دادن اهمیت تغذیه ای آن به کودکان است.

برای بچه مدرسه ای ها نیز می توانید یک مجله باغبانی تهیه کنید تا هم نام علمی گیاهان را یاد بگیرند و هم اینکه بتوانند گیاهانی که پروش آنها دشوارتر است را کشت دهند.

ایجاد یک وب سایت و یا وبلاگ

کودکان پیش دبستانی مهارت مدیریت یک وبسایت و یا یک وبلاگ را ندارند اما می توانند یک عکس بگیرند و به شما بگویند چه چیزی می خواهند در زیر آن بنویسند و شما برای آنها انجام دهید.

کودکان مقطع ابتدایی آمادگی بیشتری برای مدیریت یک وب سایت دارند. این کار به بهبود نوشتن و توانایی تفکر آنها کمک خواهد کرد. استفاده از اینترنت زیر نظر والدین باید انجام شود، همچنین باید به او بیاموزید که در فضای سایبر چگونه رفتار کند.

ایجاد وب سایت توسط کودکان

منبع مقاله لاتین: verywellfamily.com

نظر شما درباره حذف تکالیف و مشق شب از پایه اول تا سوم ابتدایی چیست؟ موافقید یا مخالف؟

دلایل خود را درقسمت نظرات مطرح کنید👇🏻👇🏻

بیشتر بدانید


با مشکلات کودکم در مدرسه چه کنم؟

بیش فعالی کودک در مدرسه

چگونه والدینی مثبت برای کودکمان باشیم؟

تقویت اعتماد بنفس کودک در 7+1 گام

افزایش اعتمادبنفس با بازی

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

تصویر امنیتی